این کتاب ۱۹۳ صفحه‌ای با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در سال ۱۳۹۵ توسط انتشارات کتیبه اراک به چاپ رسیده است.

در این کتاب تغذیه طرز تهیه ۸۲ غذای بومی و سنتی شهرستان‌های مختلف استان به تفکیک خوراک هر منطقه برای خواننده ارایه شده است.

در مقدمه این کتاب غذا به عنوان منبع تامین انرژی و مواد مغذی بدن مهم عنوان شده و نوع رفتارهای تغذیه‌ای اعم از تهیه، پخت و نوع مصرف در کنار باورهای بومی، بخشی از فرهنگ جوامع را شامل می‌شود.

بررسی علمی ترکیب و ارزش غذایی برای هر منطقه حائز اهمیت است و در گردآوری غذاهای بومی علاوه بر ایجاد مجموعه ای ارزشمند از غذاهای سنتی استان، تلاش شده برخی از نواقص در ترکیب و تهیه غذاهای سنتی از قبیل مصرف روغن حیوانی، سرخ کردن زیادمواد غذایی و پخت طولانی که موجب بیماری‌زایی می شود نیز توضیح داده شود.

در این کتاب علاوه بر مواد لازم برای تهیه غذاهای سنتی استان مرکزی، طرز پخت، نظر متخصص تغذیه و نکاتی برای تسهیل در تهیه خوراک مورد نظر نیز عنوان شده است.

«آش قره‌قوروت» و «دمپختک» در آشتیان، «چی‌قاطی»، «کوفته آقابی‌بی» و «پتله‌پلو» در اراک، «آش عطرینه»، «دوغ گرمه»، «گوره‌ماست» در فراهان و تفرش، «کوکوی بادمجان»، «گیپا» و «خورشت‌گرز» در خمین، «دمیتگر»،«ابلاماج» و «سیرابی دم‌دلمه» در زرندیه، «آش اوماج»، «دملمه» و ‌«ایوان یارما» در ساوه، ««اشکنه گردو»،«سوپ‌پدله» و «آش شیر ترخینه» در کمیجان، «آش ترشی»، «کاله‌جوش» و «بلغور ش» در شازند و «آبگوشت کشک و بادمجان»، «سیب‌غوره» و «ماش‌آب» نمونه هایی از غذاهای سنتی عنوان شده در این کتاب است.

۶۰۱۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.