«علی صفری» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۲۸ فقره مجوز فرآوری گیاهان دارویی در راستای افزایش بهره وری، صادرات، جلوگیری از خام فروشی و درآمدزایی برای استان و کشوردر این صادر شده است.

وی ادامه داد: پنج واحد به ظرفیت اسمی سالانه چهار هزار و ۲۴۰ تن فرآوری گیاهان دارویی در زمینه عرق‌های گیاهی، اسانس، دمنوش‌های گیاهی و عصاره‌گیری این گیاهان در استان مرکزی فعال است.

مدیر صنایع‌تبدیلی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: یک واحد فرآوری آلوورا (شربت ژل) با ظرفیت اسمی سالانه ۶ هزار و ۶۵۱ تن و ۲ واحد مستقل و چند واحد (به همراه سایر محصولات) با ظرفیت اسمی فرآوری سالانه یک تن محصول زعفران در این استان فعال است.

صفری خاطرنشان کرد: کشت گیاهان دارویی تنها برای فرآوری این گیاهان در استان مرکزی انجام شده و حفظ واحدهای موجود، نزدیک کردن تولید این واحدها به ظرفیت اسمی و ایجاد واحدهای فرآوری متناسب با افزایش کشت محصول از جمله مهمترین سیاست های جهادکشاورزی استان برای توسعه کشت و فرآوری این گیاهان است.

وی افزود:  آشنا نبودن تولیدکنندگان با بازارهای جهانی، نبود تشکل‌های صادراتی متخصص در زمینه گیاهان دارویی،هزینه بالای ماشین‌آلات مدرن برای افزایش رقابت پذیری محصولات در بازارهای داخلی و خارجی از جمله مشکلات تولید گیاهان دارویی در استان مرکزی است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی، سود بالای تسهیلات بانکی برای ایجاد واحدهای فرآوری به‌روز و  اجرای نشدن کامل قانون انتزاع صنایع ‌بدیلی را از دیگر مشکلات این بخش دانست و گفت: باوجودقوانین شفاف، وزارت صمت نیز در زمینه صدور مجوزها فعال است که این مهم موازی کاری و نا هماهنگی در برنامه‌ریزی ها را رقم می‌زند.

استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادرتخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

۱۹۵۵/۶۰۱۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.