«حسن میرزاخانی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۶ هزار و ۸۱۴ میلیارد ریال این درآمدها از محل درآمدهای استانی و پنج هزار و ۵۶۸ میلیارد ریال از محل درآمدهای ملی در استان مرکزی وصول شده است.

وی ادامه داد: وصول درآمدهای استانی و ملی در استان مرکزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۷ و پنج دهم و ۱۲ و سه دهم درصد افزایش یافته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی خاطر نشان کرد: ۷۸ و سه دهم درصد از درآمدهای عمومی این استان در این مدت محقق شده است.

میرزاخانی یاد آور شد: ۳۲ هزار و ۶۱۴ میلیارد ریال درآمد عمومی سال گذشته در استان مرکزی کسب شد که این درآمدها نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن چهار و ۹ دهم درصد افزایش یافته است.

وی گفت: وصول درآمدهای عمومی در سال ۹۶ بالغ بر ۳۱ هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های گسترده این استان در بخش های مختلف اقتصادی، تا کنون ۵۴ طرح به ارزش یک میلیارد و ۶۴۱ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی  کشورهای مختلف و ایرانیان مقیم خارج موفق به اخذ مجوز سرمایه گذاری  از وزارت امور اقتصادی و دارایی در بخش های مختلف صنعت، ساختمان، کشاورزی و انرژی شده اند.

میرزاخانی افزود: ۳۸۳ میلیون دلار سرمایه در مجموع در استان مرکزی جذب و به کارگیری شده است.

وی ادامه داد: عمده طرح های سرمایه گذاری خارجی استان مرکزی در شهرستان های آشتیان، اراک، زرندیه، دلیجان، ساوه، محلات و شازند انجام شده که شهرستان ساوه با ۲۴ طرح و حجم سرمایه گذاری یک میلیارد  و ۵۰ میلیون دلار بیشترین و شازند با یک طرح و حجم سرمایه گذاری چهار میلیون دلار کمترین حجم سرمایه گذاری خارجی مصوب را به خود اختصاص داده اند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت:  ۱۱ طرح با حجم سرمایه گذاری خارجی ۳۳۶ میلیون و ۸۴۹ هزار دلار در شهرستان اراک به عنوان مرکز استان انجام شده و این شهرستان رتبه دوم را در بین شهرستان های استان به خود اختصاص داده است.

میرزاخانی خاطر نشان کرد:با حمایت قانونی مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی در سال جاری خط دوم و سوم تولید ۲ شرکت خارجی فعال در زمینه تولید آبمیوه به ارزش ۲۲۵ میلیون دلار از محل سود سرمایه قبلی این شرکت ها ایجاد شده که تا کنون ثبت نشده است.

وی افزود: یک طرح سرمایه گذاری خارجی فعال نیز در زمینه تولید فرومنگنز به ارزش ۱۱ میلیون و ۴۱۶ هزار دلار نیز در این مدت در استان مرکزی به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی ادامه داد: طرح سرمایه گذاری خارجی فعال در زمینه تولید فرآورده های نفتی به ارزش ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در نشست سرمایه گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی مصوب شده است.

میرزاخانی گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار نیز در این مدت توسط یک شرکت خارجی که در زمینه تولید انواع درپوش های لاستیکی برای آنتی بیوتیک ها فعالیت دارد در استان مرکزی جذب شده است.

وی با یادآوری انجام پایش های بهبود محیط کسب و کار ملی ۱۰ فصل منتهی به زمستان سال ۹۷ در کشور گفت: استان مرکزی در بهار سال گذشته با کسب رتبه ۶ و ۱۱ صدم رتبه یازدهم شاخص بهبود محیط کسب و کار را در کشور به خود اختصاص داده بود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت: شاخص بهبود محیط کسب و کار این استان در بهار امسال پنج و ۸۲ صدم رسید و این استان در این زمینه رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است.

استان مرکزی با مساحتی معادل ۲۹ هزار و ۱۲۷ کیلومترمربع، هشت و یک دهم درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته است.
این استان از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استان های قم و اصفهان محدود است.
بر اساس سرشماری سال گذشته یک میلیون و ۴۲۹ هزار و ۴۷۵ نفر جمعیت دارد.
این استان با موقعیت­های ممتاز جغرافیایی، نیروی انسانی متخصص، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق، عبور خطوط انرژی (نفت، گاز و برق)، استقرار مراکز صنعتی و دانشگاهی، مفاخر برجسته و مذهبی و علمی، اراضی مستعد کشاورزی و مراتع، ذخایر معدنی، نزدیکی به قطب­ های صنعتی و بازار مصرف از توانمندی ­های اقتصادی مناسبب برای سرمایه گذاری برخوردار باشد.
اصالت تاریخی، وسعت منابع مادی، انسانی و توانمندی‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش صنعت، موجب شده است استان مرکزی از ابتدای فرآیند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور (از تصویب قانون جلب و حمایت سرمایه‌های خارجی ۱۳۳۴) همواره یکی از مقاصد جذب سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

۱۹۵۵/۶۰۱۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.