به گزارش ایرنا، «علی اصغر مونسان» یکشنبه شب در آخرین مرحله از سفر یک روزه به استان مرکزی و در حاشیه بازدید از روند بازسازی و مردمت مسجد جامع تاریخی ساوه به خبرنگاران، گفت: این بنای تاریخی یادگار دوران سلجوقی و یک هزار و ۲۰۰ سال قدمت دارد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: شمار گردشگران خارجی در بهار امسال ۴۰ درصد افزایش یافت.

وی گفت: این میزان افزایش گردشگران خارجی با وجود شرایط تحریم، حذف برخی پروازهای خارجی موفقیت چشمگیری برای کشور محسوب می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور عنوان کرد: اکنون هم در بخش گردشگری داخلی و هم در حوزه گردشگری خارجی شرایط خوبی ایجاد شده و سال گذشته ۵۲ درصد بر شمار گردشگران خارجی که به کشور سفر کردند، افزوده شد تا ایران میزبان هفت میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر باشد.

وی در مورد دستاوردهای این سازمان در حوزه اشتغالزایی، گفت: هر سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حوزه اشتغال اثرگذاری بالایی دارند به طوری که با هزینه های کمتر نسبت به سایر حوزه های اقتصادی می توان در این عرصه ها اشتغال قابل توجهی ایجاد کرد.

مونسان افزود: در سال گذشته با وجود اینکه اعتبارات کمتری نسبت به سایر دستگاه ها در اختیار داشتیم، موفق به ایجاد افزون بر ۲۰۰ هزار شغل در کشور شدیم.

وی گفت: به طور متوسط با هر ۵۰۰ میلیون ریال در حوزه گردشگری یک نفر صاحب شغل شد و شمار واحدهای بوم گردی کشور نیز از ۴۰۰ باب در سال گذشته به یک هزار و ۷۰۰ باب در شرایط فعلی افزایش یافته است که در هر واحد دست کم هفت نفر دارای شغل شده اند.

به گفته معاون رئیس جمهوری، پروژه های گردشگری که در نقاط مختلف کشور اجرا شد نیز اشتغالزایی مناسبی داشته به طوری که اکنون حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال حجم سرمایه گذاری در این بخش است که در قالب یک هزار و ۹۰۰ پروژه در حال انجام است.

وی گفت: در ۲ سال اخیر نیز افزون بر سه هزار و ۹۰۰ موافقت اصولی صادر شده که نشان از توجه سرمایه گذاران به بخش گردشگری و توجیه بالای اقتصادی این حوزه دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۵۰۰ مورد از پروژه های حوزه گردشگری کشور که با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران در حال انجام است مربوط به هتل سازی می باشد که آینده خوبی را برای این صنعت ترسیم کرده است.

مونسان در مورد بازدید از مسجد جامع تاریخی ساوه، گفت: فعالیت های مناسبی برای مرمت این بنا انجام شده و نیاز است اعتباراتی برای آزادسازی حریم و عرصه آن تخصیص داده شود و در همین راستا مقرر شد که برای آزادی عرصه، ۱۰ هکتار زمین به صورت معوض در اختیار ساکنانی که خانه های آنان تملک می شود قرار گیرد و در رایزنی با وزارت راه و شهرسازی نیز این مساله را پیگیری خواهیم کرد.

مونسان گفت: برای مرمت بناهای تاریخی استان مرکزی ۵۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت که بخشی از این اعتبار را برای مرمت مسجد جامع تاریخی ساوه هزینه خواهیم کرد تا روند پیشرفت پروژه شتاب یابد.

معاون رئیس جمهوری همچنین از گنبد چارسوق ساوه و مسجد سرخ از بناهای تاریخی این شهر نیز بازدید کرد.

۴۲۲ اثر تاریخی و گردشگری در ساوه وجود دارد که ۱۱۰ اثر به ثبت آثار ملی رسیده است.

۹۹۲۱/۶۵۳۹/۳۰۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.