به گزارش ایرنا، سید «علی آقازاده» همزمان با سومین روز از دهه فجر در آیین بهره برداری از معدن سرب و روی موچان شازند، افزود: ظرفیت ذخایر معدنی استان غنی است و 42 ماده معدنی در این استان قابل استخراج است که بهره گیری هدفمند از این بخش می تواند در درآمدزایی و افزایش اشتغال نقش برجسته ایفا کند.
وی بیان کرد: استان مرکزی آمادگی کامل برای حمایت از سرمایه گذاران در بخش معادن را دارد چرا که رونق سرمایه گذاری در این بخش آهنگ توسعه استان را شتاب می بخشد.
استاندار مرکزی ادامه داد: پیوست مطالعات زیست محیطی برای هر طرح صنعتی و معدنی الزام قانون است و معدن سرب و روی موچان شازند نیز باید در بهره برداری از ذخایر رعایت مسایل زیست محیطی را در اولویت قرار دهد زیرا تولید منهای محیط زیست مفهومی ندارد.
آقازده اظهار داشت: انتظار می رود که با بهره برداری از این معدن فرصت اشتغال نیروهای بومی تقویت شود..
معدن سرب و روی موچان شازند در عرصه ای هفت هزار کیلومتر فعالیت خواهد داشت و ذخیره قطعی این معدن 75 هزار تن و استخراج سالانه آن 12 هزار و 500 تن است.
استان مرکزی به سبب قرار گرفتن در دو منطقه زمین شناسی مهم کشور، شامل منطقه های دگرگونی سنندج سیرجان و ایران مرکزی به لحاظ شرایط زمین شناسی، خاستگاه مواد معدنی مختلف و متنوعی شامل کانی های دگرگونی، آذرین و رسوبی از قبیل مواد معدنی غیرفلزی، فلزی، مصالح ساختمانی و سنگ های تزئینی است.
این استان با 380 معدن و استخراج سالانه 14 میلیون تن ماده معدنی، رتبه هفتم معدنی کشور را بخود اختصاص داده است و سه هزار و 911 نیروی کار در حوزه معدنی این استان فعالیت دارند.
تراورتن، سولفات سدیم، سرب، روی، سنگ آهن، سنگ گچ، پوزولان، کائولن، باریت و خاک های صنعتی از مهمترین ذخایر غنی معدنی قابل بهره برداری در این استان هستند.
بیش از 42 نوع ماده معدنی در استان مرکزی شناسایی شده و امکانات بالفعل برای استخراج تنگستن، قلع و مولیبدن، طلا، مس، آندالوزیت، مرمریت های سیاه، گرانیت، کانی های قیمتی و زینتی شامل فیروزه، کریزوکولا، جاسیر، آزوریت و مالاکیت، عقیق، بلور کوارتز، ارپیمان (سولفور آرسنیک)، بنتونیت و کلسیت در منطقه وجود دارد.
برخی مواد استخراج شده در معادن استان مرکزی در واحدها و کارخانه های گچ، آهک، سیمان سفید، رنگ، پوکه، کاشی، لاستیک و شیشه سازی مورد استفاده قرار می گیرد.
سرمایه گذاری این معدن 80 میلیارد ریالاست که 20 فرصت شغلی در گام نخست آن ایجاد شده و با توسعه فعالیت ها اشتغالزایی آن به 50 نفر می رسد.
شهرستان شازند در 33 کیلومتری غرب اراک واقع شده و شهرهای آن شامل شازند، مهاجران، آستانه، توره، هندودر، شهباز شهرهای تابعه آن است.
شازند دارای چهار بخش مرکزی، زالیان، سربند و قره کهریز با 9 دهستان و 214 روستای دارای سکنه است.
6991/3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.