به گزارش ایرنا، «علی اکبر کریمی» روز سه شنبه در دومین مجمع سلامت شهرستان اراک افزود: در این مدت توجه ویژه دولت و خانه ملت به اعتبارات بخش سلامت اعتبارات با هدف بهبود خدمات درمانی و توسعه امور پیشگیرانه صورت گرفته و تلاش شده که در کنار آن از ظرفیت سازمان های مردم نهاد نهایت بهره در امور سلامت محور صورت بگیرد.
وی ادامه داد: 36 هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال 98 برای بهبود شاخص های سلامت و پیشگیری از بیماری ها به حوزه بهداشت و درمان کشور اختصاص یافته است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی پیشگیری از بیماری ها را مهمترین راهکار تضمین سلامت در جامعه دانست و گفت: توجه به توسعه بهداشت و بسط خودمراقبتی هدفمند از جمله راهکارهای ارزان قیمت و آسان برای پیشگیری از بیماری ها در جامعه است.
کریمی افزود: بیش از 25 میلیون نفر در کشور به چاقی مبتلا هستند و حدود هفت میلیون نفر از دیابت و 9 میلیون از فشار خون بالا رنج می برند که فرهنگ سازی برای اصلاح روش زندگی و تغذیه و ترغیب مردم به افزایش تحرک جسمانی مهمترین راهکارهای پیشگیری از این بیماری ها است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس شاخص های موجود هزیته ورزش و تفریح کشور در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 70 درصد افزایش یافته است که انتظار می رود دولت در این بخش به صورت مستقیم ورود کند.
کریمی افزود: هزینه سفر، خرید لوازم صوتی و تصویری، خدمات تفریحی، خرید لوازم ورزشی و بازی از جمله محورهای شاخص ورزش و تفریح است و افزایش این محورها کاهش تفریح و ورزش در بین مردم را به همراه دارد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این آیین گفت: همکاری سایر دستگاه ها فعال در حوزه ورزش و سلامت با دانشگاه علوم پزشکی از راهکارهای فرهنگ سازی افزایش تحرک جسمانی و کاهش بیماری ها در جامعه است.
دکتر سید«محمد جمالیان» افزود: کاهش تحرک و رفتارهای غلط زیستی به طور مستقیم بر کیفیت زندگی، شاخص امید به زندگی و بهره وری نیروی انسانی اثر دارد و نیاز است مسئولان به این مهم توجه ویژه داشته باشند.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی اراک با همکاری آموزش و پرورش و اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی آمادگی دارد با آموزش سبک زندگی سالم، تحرک و تغذیه سالم زمینه افزایش سلامت و کاهش بیماری ها را در شهر و استان نهادینه کند.
سرپرست مرکز بهداشت شهرستان اراک نیز در این آیین گفت: 42 و هشت دهم درصد از مردم کشور در بررسی های سال 88 به چاقی و اضافه وزن مبتلا بودند که تعداد این افراد با افزایش 16 درصدی به 59 و سه دهم درصد رسیده است.
دکتر «سعید محمد دوست» افزود: افراد مبتلا به چاقی در استان و شهرستان اراک در سال 88 به ترتیب 46 و هفت و 40 و هفت دهم درصد بود که طبق آمار سال 95 به 57 و 60 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: آمار کم تحرکی در سال 88 در کشور 29 و هشت دهم درصد و استان مرکزی 35 و هشت دهم درصد بود که در سال 95 به ترتیب به 90 و سه دهم و 89 درصد افزایش یافته است.
سرپرست مرکز بهداشت اراک خاطرنشان کرد: میزان مصرف میوه و سبزیجات در سال 95 در کشور به 51 و چهار دهم درصد و استان مرکزی به 48 درصد کاهش یافته و با توجه به افزایش تورم و مشکلات اقتصادی پیش بینی می شود شرایط کاهشی تداوم داشته باشد.
وی گفت: شیوع دیابت در سال 88 در کشور هفت درصد و استان مرکزی حدود 9 درصد بود که این آمارها در سطح کشور به 9 و پنج دهم درصد افزایش یافته و در استان تغییری نداشته است.
دکتر محمد دوست گفت: افزایش فرهنگ تحرک و ورزش، تغذیه سالم و فعالیت های صحیح از مهمترین راهکارهای پیشگیری از این بیماری ها است.
بر اساس آخرین آمار در استان مرکزی 21 بیمارستان فعال با یک هزار و 945تخت مصوب و یک هزار و 750 تخت فعال و 85 بخش درمانی وجود دارد که 15 واحد بیمارستانی استان مرکزی مربوط به حوزه دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و سه بیمارستان نیز خصوصی در اراک و ساوه است.
مجموع فضاهای بیمارستانی استان مرکزی در استان مرکزی 251 هزار و 49 متر مربع است که از این وسعت عرصه 126 هزار و 619 متر مربع درمانی و بقیه با کاربری های اداری و پشتیبانی است.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.