دکتر «حسین سرمدیان» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آنفلوآنزای فصلی دارای سویه های مختلفی با دامنه علایم متفاوت است که ویروس آن با توجه به تغییر در ماهیت ممکن است علایم مختلفی را به همراه داشته باشد و اگر نزدیک به ویروس های شایع شده سال های قبل نباشد، شدت بیشتری دارد.
وی توضیح داد: آنفلوآنزای فصلی به طور معمول از طریق ترشحات و تماس دست، چشم و بینی بیشتر پخش می شود و شیوع آن در محیط های سربسته همچون، مدارس، مهدهای کودک بیشتر است و می طلبد که فرد بیمار از حضور در اماکن پرتردد و شلوغ خودداری کند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: آنفلوآنزا از خانواده بیماری های واگیر ویروسی با سه تیپ مجزای A ،B و C است که در گذر زمان دستخوش تغییر ساختار می شود و پاسخگویی آن به درمان با داروهای مشخص تغییر می یابد.
دکتر سرمدیان خاطرنشان کرد: هر سال این ویروس با تغییرات جزئی و کلی در اقصی نقاط جهان شایع می شود و بعد از هشت تا 15 سال تغییر کلی در این ویروس رخ دهد اما در انواع جدید شباهت ها و علایم بالینی حفظ شده و تغییراتی که در ماهیت ویروس ایجاد می شود به دوره درمانی تعریف شده و رایج مقاومت نشان می دهد.
وی یادآور شد: آنفلوآنزای رایج در لایه های جمعیتی در زمستان امسال دارای دامنه ای از تظاهرات بالینی شامل تب و لرز ناگهانی، سردرد، آبریزش بینی مختصر، درد مفاصل، بی حالی و ضعف، تهوع و شکم درد، اسهال و سرفه است که در کودکان علایم گوارشی آن شدیدتر از بزرگسالان است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: دوره درمان آنفلوآنزای فصلی بسته به مقاومت بدن و سیستم ایمنی متفاوت است و به طور معمول حدود یک هفته به طول می انجامد و در دوره نقاهت نیز ضعف و بی حالی ادامه دارد.
دکتر سرمدیان بیان کرد: گونه های مختلف آنفلوآنزا برای برخی از گروه های جمعیتی همچون افراد سالمند بالای 65 سال، زنان باردار، کودکان، افراد بیمار مزمن ریوی و تنفسی، مبتلایان به نارسایی کلیوی، دیابت و سرطان ها خطر بیشتری دارد و افرادی که داروهای کورتنی با بیش از 10 میلی گرم استفاده می کنند و یا مبتلا به بیماری هایی که ضعف در سیستم ایمنی ایجاد می کند (نظیر ایدز) نیز باید در صورت ابتلا به آنفلوآنزا مراقبت ویژه شوند.
وی توضیح داد: مهمترین نکته در درمان آنفلوآنزا این است که در سه تا پنج روز نخست این بیماری به هیچ وجه آنتی بیوتیک نباید استفاده شود و تنها داروهای ضد ویروس زیر نظر پزشک اثربخش است و خود درمانی با آنتی بیوتیک ها بدن را در برابر درمان مقاوم کرده باعث طولانی تر شدن و شدت یافتن بیماری می شود.
این پزشک متخصص عفونی گفت: گروه های در معرض خطر در صورتی که یکی از اعضای خانواده آنان دچار بیماری است ولی خودشان هنوز بیمار نشده اند، می تواند با نظر پزشک از داروهای ضد ویروس با دُز کم استفاده کنند.
دکتر سرمدیان عنوان کرد: یکی از راه های موثر پیشگیری و مهار ویروس آنفلوانزا واکسیناسیون است چرا که این روش تا شش ماه ایمنی بدن را در برابر این ویروس به ویژه برای گروه های در معرض خطر بالا می برد.
وی توضیح داد: بیماران قلبی و ریوی، سالخوردگان، بیماران سرطانی و زنان باردار با تزریق مناسب واکسن که بهترین موقع آن نیمه شهرویور ماه است، می توانند سطح مصونیت خود را بهبود دهند، چرا که واکسن دو تا چهار هفته وقت نیاز دارد تا در برابر انفلوآنزا ایمنی ایجاد کند و اگر تزریق آن قبل از فصل سرما باشد اثر بهتری برای فرد دارد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک توصیه کرد: زدن واکسن به این معنا نیست که فرد اصلا به آنفلوآنزا مبتلا نمی شود بلکه ممکن است با تغییر جزئی در ساختار ویروس واکسن تزریقی توان کامل مصونیت را نداشته باشد اما از شدت آن می کاهد چون پیش از ابتلا سطحی از ایمنی در بدن ایجاد شده است.
وی یادآور شد: آنفلوانزا هم اینک دهکده ای جهانی شده و واکسن های موجود با شاخص های ویروس اروپا است درحالیکه وجود ویروس در هر کشور با تغییرات و جهش های خاص خود مختصات منحصر به فرد دارد.
سرمدیان عنوان کرد: روبوسی و دست دادن یکی دیگر از راه های انتقال سریع ویروس آنفلوآنزا است و بهتر است در روابط بین فردی فاصله یک متری رعایت شود.
آنفلوآنزا بیماری واگیرداری است که توسط نوعی ویروس آر. ان. ‌ای از خانواده اورتومیکسویریده (Orthomyxoviridae) ایجاد می‌ شود.
این نوع ویروس‌ها در پرندگان و پستانداران بیماری ایجاد می‌کنند و باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی می‌شود که با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی ‌حالی شدید همراه است.
6013/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.