«فرامرز جدیدی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پرنده از گونه شاه بوف است که از ناحیه پا دچار مصدومیت شده بود و توسط یگان حفاظت شهرستان بعد از تیمار یک هفته ای و بهبودی در زیستگاه سد 15 خرداد دلیجان رها سازی شد.
سرپرست حفاظت محیط زیست دلیجان گفت:شاه بوف پرنده‌ ای از خانواده جغدها است که جثه بزرگی دارد و طول آن 66 تا 70 سانتیمتر است.
جدیدی افزود: این پرنده دارای گوشپرهای مشخص، سینه زرد مایل به قهوه ‌ای با رگه ‌های پهن، چشم های درشت نارنجی رنگ، پشت زرد مایل به قهوه ‌ای با لکه ‌های قهوه‌ ای پررنگ است.
وی یادآور شد:دریاچه سد پانزده خرداد با وسعت حدود 13 و نیم کیلومترمربع در فاصله پنج کیلومتری شهر دلیجان واقع شده و پذیرای گونه های مختلفی از این نوع پرندگان است و شمار زیادی از پرندگان کوچنده، تعدادی پرندگان شکاری از قبیل عقاب کورکور، عقاب تالابی، قرقی و دلیجه در آسمان دلیجان رویت شده است.
وی بیان کرد: پرستوی دریایی، درنای معمولی، فلامینگو، انواع حواصیل (سفید وخاکستری)، کشیم کوچک، باکلان بزرگ، اگرت و مرغابی کله سبز پرندگان دائمی این منطقه هستند.
سرپرست حفاظت محیط زیستان دلیجان افزود: زیستگاه دریاچه سد پانزده خرداد به دلیل مجاورت با اکوسیستم کوهستانی علاوه بر پرندگان مهاجر، محل زندگی دایمی پرندگان آبزی و کنار آبزی مانند چنگر سیاه، چوب پا، آبچلیک، خوتکا، کاکایی بزرگ و کوچک و پرندگان شکاری مانند بالابان، انواع عقاب مارگیر، تالابی، ماهیگیر (سنقر تالابی)، کورکور، حنایی و عقاب طلایی، دلیجه، قرقی، پیغو و همچنین پرندگان خشکی زی ازقبیل کبک، باقرقره، تیهو، کبوتر، فاخته و قمری است.
شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی دارای 50 هزار نفر جمعیت است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.