ولی رمضانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پرندگان شامل کبک دری، بحری، لیل و شاه بو است که بدلیل شکار بی رویه در معرض تهدید محلی است.
وی بیان کرد: شکار بی رویه و تداوم خشکسالی در گچساران نه تنها در تعداد جمعیت بلکه در رشد حیات وحش تأثیر منفی گذاشته و تداوم آن گونه‌های پرندگان منطقه را تهدید می‌کند.
رمضانی گفت: 'کبک دری' یکی از گونه های پرندگان کمیاب این شهرستان نسل آن در این منطقه درمعرض انقراض قرار دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط زیستگاهی کوهستانی 'کبک دری' ، آمار برداری از این گونه جانوری از خانواده پرندگان نادر دچار مشکل شده است.
رمضانی جمعیت مشاهده شده این پرنده در منطقه حفاظت شده کوه خامی را تنها 30 قطعه اعلام کرد و اظهار داشت: یکی از راهکارهای افزایش جمعیت گونه کمیاب 'کبک دری' برقراری امنیت در مناطق حفاظت شده و جلوگیری از شکار این پرنده کمیاب منطقه است.
وی کمک به تولید مثل نسل این گونه پرنده را از دغدغه های مسئولان محیط زیست ذکر کرد و افزود: هم اکنون طرح مطالعاتی تکثیر ژنتیکی برای افزایش جمعیت و جلوگیری از انقراض نسل این گونه منحصر به فرد در دست اجراست.
رئیس حفاظت محیط زیست گچساران عقاب دوبرادر، کبک، تیهو، بلوط خور، کمر گلی، انواع کبوتر، شاهین، سهره، انواع گنجشک، سار و دلیچه را از مهمترین پرندگان حیات وحش گچساران ذکر کرد.
وی گفت: اطلاع رسانی به مردم برای شناخت بیشتر این گونه ی کمیاب جانوری و حفاظت از آن همواره مردم توجه این اداره بوده است.
امسال 13 شکارچی و صیاد متخلف در مناطق حفاظت شده و آزاد این شهرستان دستگیر شدند.
از این شکارچیان 17 قطعه لاشه‌ کبک و تیهو و 11 قبضه اسلحه ساچمه زنی کشف و ضبط شد.
/6110/2082
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.