وحید پورمردان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به کاهش دما و کوچ پرندگان مهاجر به مناطق گرمسیری سیستان و بلوچستان متاسفانه شاهد افزایش حضور بی شمار شکارچیان و پخش دام های صید پرندگان مهاجر در استان هستیم.
وی با بیان اینکه شکار پرندگان مهاجر در سیستان و بلوچستان تا زمان صدور پروانه شکار ممنوع است گفت: هم اینک گروه های یگان حفاظت محیط زیست این استان به صورت شبانه روزی در مراکز تجمع پرندگان زمستان گذران حضور دارند تا با متخلفان برخورد کنند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در صورت عدم تایید بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مهاجر منطقه از سوی دامپزشکی، شکارچیان باید پروانه شکار از محیط زیست دریافت و سپس برابر مقررات اقدام به شکار کنند.
وی با تاکید بر برخورد جدی با سودجویان و متخلفان شکار و صید پرندگان مهاجر در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ضروری است آسیب های ناشی از شکار پرندگان مهاجر نظیر شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان، تهدید صنعت مرغداری و انقراض نسل پرندگان مهاجر به مردم اطلاع رسانی شود تا با فرهنگ سازی تا حدودی به کنترل و کاهش شکار در منطقه کمک کرد.
پورمردان بیان کرد: تالاب بین المللی خلیج گواتر و خورباهو به عنوان یکی از سایت های اصلی سرشماری پرندگان سیستان و بلوچستان در این موقع از سال میزبان شمار زیادی از این میهمانان زمستانی است.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس سرشماری‌ های سالانه و زمستانی در سواحل دریاها هر سال در حدود 2 میلیون پرنده مهاجر از جمله فلامینگو و مرغ های دریایی به ایران می ‌آیند که بخشی از آنها به سواحل سیستان و بلوچستان کوچ می کنند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: این پرندگان مهاجرت خود را از کشورهای شمالی و منطقه سیبری به مناطق جنوبی‌ تر می‌ رسانند که این استان با نوار ساحلی طولانی، وجود خورها و خلیج های متعدد، تنوع گیاهان آبزی و وفور مواد غذایی زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی است.
به گزارش ایرنا چابهار واقع در جنوب شرق سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط مساعد اقلیمی و داشتن زیستگاه های متنوع، هر ساله پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.