«جواد میر عرب » روز پنجشنبه در جشنواره زعفرانیه خمین افزود: صادرات زعفران در سال جاری 178 میلیون دلار ارزآوری و تولید ثروت برای کشور داشته است.
وی اظهارداشت:صادرات محصول زعفران امسال از نظر وزنی 48 درصد و از نظر ارزش 27 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.
معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زیر کشت زعفران در کشور 108 هزار هکتار است و پیش بینی می شود 400 تن زعفران خشک امسال از آن برداشت شود.
میر عرب ادامه داد: پارسال 367 تن زعفران در کشور تولید شد که 263 تن آن به کشورهای هدف صادر شد و پیش بینی می شود صادرات و تولید امسال افزایش یابد.
وی تصریح کرد: ایران با شرایط کم آبی مواجه است و برای افزایش بهره وری باید الگوی کشت تغییر کند و زعفران به عنوان گیاه ارزشمند و استراتژیک کم آب بر می تواند ارزآور و اشتغالزا باشد.
معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: رویکرد وزارت کشاورزی تولید است و رنجیره ارزش زعفران به وزارت بازرگانی منتقل شده است.
میر عرب افزود: برای تقویت جایگاه زعفران در بازارهای جهانی باید استاندارد سازی تولید و بسته بندی مناسب و برند سازی مد نظر باشد.
وی با بیان اینکه دولت از بهره برداران زعفران و گیاهان دارویی با جدیت حمایت می کند، افزود: این حمایت در قالب پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی، تدارک بذر زعفران و ارایه خدمات مشاوره ای است.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در این جشنواره گفت: اساس خود کفایی در محصولات کشاورزی است و دشمنان در صدد این هستند که کشور به خود کفایی در این بخش نرسد.
«محمد ابراهیم رضایی» افزود: وزیر جهاد کشاورزی دستاوردهای خوبی داشته است و وزارت جهاد کشاورزی در زمره بخش های موفق دولت بوده چرا که بخش کشاورزی از رونق چشمگیری برخوردار شده است.
وی اظهارداشت: تولید بیشتر محصولات اساسی به رکورد بی ‌سابقه ای رسیده و خودکفایی گندم 2 سال اخیر در تاریخ کشور به‌ عنوان افتخاری بزرگ تبدیل شده است.
نماینده مردم خمین در خانه ملت بیان کرد: مدیریت حوزه کشاورزی کشور جهادی است که با جدیت از کشاورزان حمایت می کند.
رضایی تاکید کرد: کشت گیاهان کم آب بر در شرایط کنونی با اهمیت است و یکی از این گیاهان کم بر با ارزش افزوده بالا زعفران است.
نماینده مردم خمین در خانه ملت افزود: کشور چین با استفاده از روش های علمی در محصول زعفران با ایران رقابت می کند و می طلبد با تشکیل مجتمع تولیدی و استفاده از فناوری جایگاه ایران در تولید و بازاریابی محصول زعفران بهبود یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این جشنواره گفت: سطح زیر کشت زعفران در استان مرکزی 200 هکتار است که بیشترین آن مربوط به شهرستان خمین است.
«مجید آنجفی» افزود: میانگین تولید زعفران بین سه و نیم تا چهار کیلوگرم در هکتار است و پیش بینی می شود 800 کیلوگرم زعفران خشک در این استان امسال تولید و روانه بازار مصرف شود.
وی اظهارداشت : کشت گیاهان دارویی، زعفران و گل محمدی در این استان روبه افزایش است چرا که با کاهش بارندگی و کمبود منابع آبی تغییر الگوی کشت و تولید محصولات کم آب بر با ارزش افزوده بالا برای این خطه اجتناب ناپذیر است.
وی ادامه داد: به منظور تحقق این امر طرح های ترویجی کشت گیاهان دارویی، زعفران و گل محمدی در استان اجرایی شده است.
فرماندار خمین نیز در این جشنواره گفت: در سال های اخیر خمین با بحران کم آبی مواجه شده و این بحران لطمه های اقتصادی به کشاورزان وارد کرده است.
«احمد طهرانی» افزود: تغییر الگوی کشت با توجه به منابع محدود آب های زیر زمینی و افزایش در آمد کشاورزان ضروری است.
وی با بیان اینکه روستائیان از سرمایه های کوچک برخوردارند و درآمد آنان بر اساس اقتصاد معیشتی است، گفت: کشت محصولاتی مانند زعفران نیازمند هزینه اولیه بالایی است چرا که بعد از گذشت سه تا چهار سال به باردهی مطلوب و افزایش درآمد می رسد.
وی گفت: دولت به زعفرانکاران تسهیلات ارزان قیمت در قالب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی اعطا کرده و آنان را موردحمایت قرار می دهد.
وی ادامه داد: 100 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در شهرستان خمین پرداخت شده که بخشی از آن در حوزه کشت گیاهان دارویی و زعفران کاری است.
مدیرجهاد کشاورزی خمین گفت: هدف از برگزاری این جشنواره این است که خمین به‌ عنوان قطب تولید زعفران در استان معرفی شود.
«عباس ارشدی» افزود: آشنایی با روش‌های کاشت، داشت، برداشت و فرآوری زعفران، عرضه، تبیین خواص دارویی زعفران و آموزش روش‌های بسته بندی و عرضه بهداشتی و نیز بهبود کیفیت و حفظ جایگاه زعفران از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: توجه به اقتصاد کشاورزی با مصرف بهینه آب یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است که این مهم با تشویق کشاورزان به کاشت محصولات جایگزین با ارزش افزوده بالا در دستور کار قرار دارد.
ارشدی افزود: کشت زعفران هر سال در این شهرستان افزایش یافته و تا سه برابر سطح کنونی و برداشت 500 کیلوگرم با ارزش افزوده 80 میلیاردی در این شهرستان هدفگذاری شده است.
وی گفت: مجموع اراضی زیر کشت زعفران در خمین به 67 هکتار رسیده که 12 هکتار آن غیر بارور است و سال آینده بارور می شود.
مدیر جهاد کشاورزی خمین اظهارداشت: خمین در تولید زعفران جایگاه نخست استان مرکزی را دارد و این شهرستان با داشتن خاک مستعد و آب و هوای نیمه گرمسیری، زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک، محل مساعدی برای کشت و تولید زعفران شناخته شده است.
ارشدی بیان کرد: زعفران خمین با توجه به نوع خاک، شرایط آب و هوایی از عطر، رنگ و طعم از کیفیت بالایی در کشور برخوردار است و با استاندارد کشوری مطابقت دارد.
وی گفت: زعفران از محصولات مقاوم به خشکی است که در سال های اخیر کاشت آن در خمین به ویژه در بخش مرکزی ترویج شده است.
جشنواره زعفرانیه خمین به مدت 2 روز برگزار می شود و در این جشنواره 14 غرفه گیاهان دارویی و زعفران، به عنوان محصول تولیدی شهرستان خمین عرضه و کارگاه های آموزشی در خصوص کشت، داشت و برداشت زعفران برگزار می شود.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعتی است که 52 درصد آن کشاورز هستند.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.