معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در حاشیه این آیین در گفت و گو با ایرنا گفت: در این نمایشگاه که در فضایی به وسعت سه هزار متر مربع دایر شده، برای نخستین بار در کشور،870 نوع گل داوودی به‌نژادی شده در رنگ های متنوع در کنار 60 رقم گل داوودی برتر جهان به نمایش درآمده است.
«محمد علی خلج» افزود: 600 رقم گل داوودی به نژادی این نمایشگاه مربوط به سال‌های گذشته و 270 رقم یافته های تحقیقاتی جدید محققانی محلاتی است.
وی افزود: نظیر این نمایشگاه به صورت همزمان در پنج نقطه کشور شامل باغ ملی گیاه شناسی تهران، باغ گیاه شناسی زاگرس لرستان، اصفهان، سمنان و مشهد برپا شده که در این نمایشگاه ها 200 تا 600 نوع گل داوودی به معرض نمایش گذاشته شده است.
وی ادامه داد: هر سال 600 رقم گل در جشنواره گل های داوودی محلات در معرض دید علاقه مندان قرار می گرفت اما امسال این ارقام به 930 مورد رسیده است.
معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی، هدف از برپایی نمایشگاه تخصصی گل های داوودی را در 6 استان کشور گسترش آثار مثبت در تجاری سازی ارقام جدید، تولید انبوه و صادرات عنوان کرد.
خلج عنوان کرد: ایران از نظر منابع ژنتیکی در زمره 6 کشور اول دنیا است و به لحاظ منابع ژنتیکی ه نیز در زمره کشورهای برتر است ولی کار به‌نژادی و معرفی ارقام جدید در زمینه گل‌های زینتی انجام نشده است.
وی افزود: برگزاری جشنواره و نمایشگاه تخصصی راهبردی موثری برای معرفی و تجاری سازی ارقام جدید داوودی برای توسعه صادرات گل کشور است.
معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی اضافه کرد: 50 رقم گل داوودی اصلاح شده تاکنون ثبت ملی شده و 300 رقم گل داوودی نیز کارهای فنی ثبت ملی را سپری کرده است.
جشنواره و نمایشگاه تخصصی گل های داوودی تا 10 آبان ماه در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.
ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات در سال 75 راه اندازی شد و در سال 92 به پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی تبدیل شد.
در این پژوهشکده گروه های تحقیقاتی در زمینه ژنتیک و به نژادی، فناوری و مدیریت تولید و فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت گل طرح های پژوهشی را اجرا می کنند.
7277/6013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.