به گزارش ایرنا ابوالفضل اکبرپور روز پنجشنبه در نشست خبری افزود: از این تعداد دشت استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، اصفهان و خراسان جنوبی با بحرانی ترین حالت مواجه هستند.
وی اظهار داشت: 25 دشت استان خراسان جنوبی از دشت های ممنوعه و بحرانی هستند.
عضو هیات علمی گروه عمران دانشگاه بیرجند گفت: مشکل آب گریبانگیر کشور است و بیشتر مردم با این مشکل مواجه هستند به طوری که 830 میلیمتر بارندگی سالانه در کره زمین است و میانگین بارندگی در ایران 242 میلیمتر در سال یعنی یک سوم بارندگی جهانی بوده و دارای اقلیم خشک و نیمه خشک هستیم.
وی افزود: میانگین درازمدت بارندگی در خراسان جنوبی 170 میلیمتر در سال بوده است که با کاهش نزولات جوی در استان میانگین بارندگی در سال های 1396 و 1397 به 87 میلیمتر کاهش یافته است و این نشان می دهد با بحران آب مواجهیم.
اکبرپور بیان کرد: سرانه مصرف آب هر نفر در جهان 142 لیتر در روز و میانگین سرانه مصرف آب در خراسان جنوبی 218 لیتر است که هدررفت آب شبکه در این استان 30 درصد است و در آینده اگر این مشکل درست مدیریت نشود با تنش آبی مواجه می شویم.
وی گفت: در خراسان جنوبی باید از سیستم آبیاری قطره ای، نواری و غیره برای مدیریت بهینه آب و همچنین از آبیاری خورشیدی برای تصفیه آب استفاده کرد.
دبیر نخستین همایش ملی مدلسازی و فناوری های جدید در مدیریت آب ادامه داد: نخستین همایش ملی مدلسازی و فناوری های جدید در مدیریت آب 29 و 30 آبان ماه امسال با شرکت دانشجویان رشته های مهندسی آب، عمران و کشاورزی شاخه آبخیزداری از سراسر کشور در بیرجند برگزار می شود.
وی گفت: مدلسازی در آب های سطحی و زیرزمینی، سیستم های انتقال آب، پدافند غیرعامل در مهندسی آب، سامانه های تحت وب و فناوری های نوین از محورهای این همایش است.
اکبرپور اظهار داشت: آبان سال گذشته فراخوان ارائه مقاله ارایه شد و 30 مهر ماه امسال آخرین فرصت ارسال مقاله است که تاکنون 150 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است.
وی بیان کرد: علاقه مندان به شرکت در این همایش، مقالات خود را از طریق سایت همایش به دبیرخانه ارسال کنند و 32 استاد از دانشگاه های سراسر کشور داوری آثار را بر عهده دارند.
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند افزود: این دانشگاه متولی اصلی برگزاری است و گروه مهندسی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند و گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند هم در برگزاری همایش با ما همکاری می کنند.
وی تصریح کرد: دانشگاه های فردوسی مشهد، سیستان و بلوچستان و دانشگاه شهید باهنر کرمان به عنوان حامیان علمی و معنوی این همایش هستند.
دبیر نخستین همایش ملی مدلسازی و فناوری های جدید در مدیریت آب بیان کرد: پایگاه اطلاعات جهان اسلام (ISC)، پایگاه اطلاعات جهاد دانشگاهی و مرجع علمی سیویلیکا از مراجع علمی حامی این همایش هستند و مقالات همایش در این مراجع نمایه می شود.
وی گفت: شرکت های خصوصی و نهادهای نیمه خصوصی و عمومی برای کمک مالی به این همایش اعلام آمادگی کرده اند.
اکبرپور بیان کرد: هدف از برگزاری این همایش ایجاد حساسیت در راستای کمبود منابع آب بین مردم، بکارگیری روش های نوین کاهش مصرف آب و مدیریت صحیح در استفاده از منابع آب است که نتایج آن به دستگاه های اجرایی ارایه می شود.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.