«حمید رنجبری » روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نصب کنتورحجمی هوشمند، پر کردن چاه های کشاورزی غیرمجاز، پیشگیری از حفاری چاه غیر مجاز، اصلاح و تعدیل پروانه بهره برداری و جلوگیری از کاشت محصولات جالیزی عامل صرفه جویی و ذخیره آب سفره های زیر زمینی این شهرستان بوده است.
وی اظهارداشت: نصب 13 دستگاه کنتور حجمی در چاه های مجاز کشاورزی خمین نیز باعث صرفه جویی 130 هزار متر مکعب آب شد.
رنجبری ادامه داد: پر کردن 12 حلقه چاه غیرمجاز 261 هزار و 360 متر مکعب آب در این شهرستان را صرفه جویی کرده است.
رئیس منابع آب خمین بیان کرد: پروانه بهره برداری 60 حلقه چاه در خمین اصلاح و تعدیل شده که در پی آن حدود 2 میلیون و 140 هزار متر مکعب آب ذخیره سازی شد.
رنجبری توضیح داد: بهره برداری از طرح انتقال آب از خط کوچری نیز در یک سال اخیر آب سالم برای شهر و 23 روستای بخش مرکزی وخمین را به میزان 182 لیتر در ثانیه تامین کرده که به همین میزان از برداشت آب سفره های آب زیرزمینی کاسته شده است و برداشت آب از ذخایر زیرزمینی پنج میلیون و 700 هزار متر مکعب آب کاهش دارد.
وی ادامه داد: پیشگیری از حفاری چاه غیرمجاز جدید، جلوگیری از انتقال آب به اراضی غیر کشاورزی، بستن نهرهای آبیاری در فصل غیر زراعی و هدایت آب به بستر طبیعی رودخانه از دیگر اقدامات در نیمه نخست امسال خمین برای صرفه جویی در مصرف آب است.
رنجبری گفت: در راستای فرهنگ سازی سازگاری با کم آبی نشست هایی با 30 بهره بردار چاه های کشاورزی برگزار شده تا سقف ساعت کارکرد مجاز رعایت و میزان مجاز برداشت منطبق با دبی مندرج در پروانه بهره برداری چاه رعایت شود.
رئیس اداره منابع آب خمین گفت: کشت محصولات جالیزی نظیر هندوانه که از محصولات آب بر محسوب می شود نیز امسال در اراضی خمین متوقف شده است.
شهرستان خمین دارای هزار و 935 منابع آبی شامل چاه عمیق و نیمه عمیق، چشمه و قنات است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.