کیانوش عارفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته در خصوص فصل تابستان نمی توان اظهار نظر قطعی کرد ولی با توجه به گرمای فصل بهار نباید انتظار تابستانی خنک داشت.
وی ادامه داد: علاوه بر موضوع جهانی تغیر اقلیم، کاهش بارندگی در فصل زراعی جاری به عنوان یکی از دلایل منطقه ای بسیار موثر افزایش دمای هوا بشمار می رود.
معاون اداره کل هواشناسی هرمزگان اظهار داشت: متوسط بارندگی در سال زراعی جاری (یک مهر 96 تا 18 فروردین 97) تا کنون 49 و 9 دهم میلی متر بوده در حالی که انتظار156 و 8 دهم میلی متر بارش می رفت.
وی یاد آور شد: این بارش نسبت به میانگین 30 ساله 68 درصد و نسبت به سال گذشته زراعی با 223 میلی متر بارش 87 درصد کاهش را نشان می دهد.
سال زراعی از ابتدای مهر یک سال تا 31 شهریور سال آینده است.
معاون اداره کل هواشناسی هرمزگان گرمای هوا در 2 ماه آینده را برای استان غیرعادی دانست و بیان داشت: باید به این گرما و تلاقی ماه رمضان با آن توجه شود.
به گفته عارفی، میانگین دمای 30 ساله هرمزگان در فصل بهار 29 و سه دهم ، تابستان 33 و نیم، پاییز 26 و 7 دهم و زمستان 20 و هفت دهم سانتی گراد است.
وی اضافه کرد: همچنین با توجه به کاهش بارندگی ها انتظار کاهش آب دور از ذهن نیست که می توان آنرا با فرهنگ سازی و مدیریت صحیح منابع پشت سر گذاشت.
وی بیان داشت: علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب شرب باید در زمینه مصرف آب پنهان یا مجازی که اهمیت بالاتری دارد فرهنگ سازی شود.
«آب مجازی» عبارت است از میزان آبی که برای تولید یک محصول در صنعت یا کشاورزی مصرف می‌شود.
وی یاد آور شد: برای نمونه برای تولید هر یک کیلو نان 2 هزار لیتر آب مصرف می شود که می توان با افزودن بر کیفیت و مصرف بهینه آن، مقدار قابل توجه آب صرفه جویی کرد.
3219/ 6048

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.