به گزارش ایرنا، محمدرضا صادقی فرد روز دوشنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آبی شهرستان تربت حیدریه با بیان اینکه محدود مطالعاتی ما بدون در نظر گرفتن محدوده تقسیمات سیاسی، شامل بخش هایی از نیشابور، دشت رخ و دشت ازغند هستند، افزود: بر این اساس یافته های ما نشان می دهد منطقه مورد نظر در درازمدت (دوره آماری 45 ساله) از وضعیت بارندگی خوبی برخوردار نبوده و میزان آن بطور متوسط به 220 میلیمتر رسیده است.
مرحله تنفس به مرحله ای از شدت یافتن وضعیت بحرانی می گویند که اصلاحا زمین در آخرین مرحله تنفس آبی قرار دارد.
وی ضمن بیان اینکه متوسط بارندگی استان (سال آبی 97-96) تاکنون 15.6 میلیمتر بوده که نسبت به متوسط دوره آماری 83 درصد کاهش داشته است، گفت: در سال آبی 96-95 حجم رواناب نسبت به میانگین دراز مدت حدود 33 درصد کاهش و این در حالی است که در چهار ماه نخست سال آبی 97-96 حجم رواناب نسبت به میانگین دراز مدت 63 درصد کاهش داشته است.
صادقی فرد تصریح کرد: از مجموع 37 دشت استان، در 34 دشت سطح آب در حال افت است و 15 دشت نیز در شرایط بحرانی قرار دارند و دشت های تربت حیدریه و رخ نیز جزو محدوده های بحرانی بودند که هم اینک از مرز بحران نیز عبور کرده اند و از سوی دیگر دشت های مه ولات و زوزن بیشترین میزان شوری را نسبت به سایر دشت ها دارا هستند.
وی همچنین گفت: اکنون 74 درصد مساحت استان در اقلیم خشک و 26 درصد آن در نیمه خشک قرار گرفته و با توجه به وضعیت نامساعد بارندگی، باید برای مدیریت منابع آبی چاره ای بیندیشیم.
صادقی نژاد به وجود 24 هزار حلقه چاه عمیق در سطح استان اشاره و اظهار کرد: در خراسان رضوی 4.2 میلیارد لیتر برداشت منابع آبی داریم که حدود 83 درصد آن از طریق چاه های عمیق انجام می شود.
رییس دادگستری تربت حیدریه نیز گفت: تاکنون فعالیت خاصی در جهاد کشاورزی مبنی بر کنترل منابع آبی و تغییر نوع کشت در این منطقه شاهد نیستیم و صرف اینکه تنها به کنتورگذاری هوشمند بر سر چاه ها اکتفا شود، کاری از پیش نخواهد رفت.
محمد ابراهیم زاده چناری با بیان اینکه طرح های جهاد کشاورزی باید الزام آور شوند، افزود: وقتی می دانیم چغندر کاری و کاشت هندوانه در این منطقه به لحاظ کمبود منابع آبی مقرون به صرفه نیست و از طرفی کشاورزان در روستاها با شیوه سنتی کار می کنند و نمی توانند برخی مسایل را بپذیرند، باید کشت جایگزین معرفی و طرح ها نیز، الزام آور شود.
وی وضعیت سال آینده کشاورزی را بحرانی تر از امسال دانست و گفت: این مهم بارها در جلسه های شورای تامین مطرح و با توجه به کمبود بارش ها، سال آینده پر تنشی را در زمان آبیاری مزارع و باغات خواهیم داشت و این نیازمند ورود جهاد کشاورزی بود و از ابتدای زمستان امسال و با خاموش شدن چاه ها باید برای آن تدبیری اتخاذ می کرد.
ابراهیم زاده گفت: پارسال 176 پرونده در حوزه دعاوی منابع آبی در دادگستری شهرستان رسیدگی شده و امسال این میزان دعاوی را به 96 پرونده تقلیل دادیم اما با توجه به بحران منابع آبی و تنش های احتمالی تضمین نمی کنیم این پرونده ها سال آینده افزایش نیابد.
وی خاطر نشان کرد: اغلب کشاورزان در روستاها خرده مالک هستند و به عنوان مثال 200 نفر از یک چاه عمیق برای آبیاری مزارع خود استفاده می کنند و اگر این خرده مالکان تجمیع شوند، هم بهره وری بالاتر و هم در منابع آبی صرفه جویی خواهد شد.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.