ابراهیم محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه از تعداد یک هزار و 138 حلقه چاه در شهرستان، 884 چاه فعال است، اظهار داشت: در اثر بهره برداری های بی رویه از طرف مردم منطقه و برداشت بیش از ظرفیت از آب های زیرزمینی دشت مرند، 254 چاه در سال های اخیر از بین رفته است.
وی افزود: هم اکنون591 چاه عمیق فعال و 293 چاه نیمه عمیق در شهرستان مرند وجود دارد که 840 حلقه آن برق دار و 44 حلقه دیگر بصورت گازوئیلی است.
مدیر امور منابع آب شهرستان مرند تعداد چاه های شرب شهرهای مرند، بناب، کشکسرای و یامچی را 34 حلقه اعلام کرد و گفت: تعداد چاه های آب شرب روستایی نیز در شهرستان 60 حلقه است که تعدادی از آنها به دلیل پایین رفتن عمق سطح آب های زیرزمینی، غیرقابل استفاده بوده و آب شرب آنها از طریق تانکر تامین می شود.
وی خاطرنشان کرد: جهت جلوگیری از برداشت های بی رویه آب در شهرستان مرند، اقدام به نصب کنتور هوشمند آب برای بیش از 154 چاه کرده ایم.
محمدی افزود: مشکل اساسی در مرند، اضافه برداشت از طریق چاه های مجاز است که در این راستا جلسات توجیهی با نمایندگان چاه ها و مردم با هدف فرهنگ سازی و آگاهی دادن در خصوص تبعات افت آب های زیرزمینی برگزارمی شود.
وی با بیان اینکه سطح آب های زیرزمینی در مرند بطور متوسط 17 متر پایین رفته است،اظهار داشت : تاکنون با اصلاح منصوبات 284 حلقه چاه در شهرستان که با کمک مردم و مسئولان اجرا شده بیش از 40 میلیون متر مکعب آب در سال صرفه جویی می شود.
مدیر امور منابع آب مرند تغییر محل چاه ها، لزوم اصلاح الگوی کشت، عوارض ناشی از نشست زمین، افت کیفی آب و ایجاد محدودیت در مصارف شرب و کشاورزی را از جمله تبعات کاهش آب چاه ها، چشمه ها و قنات ها عنوان کرد و گفت: تلاش ما این است با متعادل نگه داشتن میزان برداشت آب و انجام صرفه جویی های لازم، مشکلی در تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت شهرستان پیش نیاید.
شهرستان مرند با 250 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری تبریز واقع است.
6132/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.