به گزارش ایرنا ، احمد شهریار روز یکشنبه در جلسه ارزیابی عملکرد محصولات زراعی استان افزود: در سال جاری 10 هزار و 500 هکتار از زمین های زراعی شهرستان های استان با هزار و 240 بهره بردار کشاورزی زیر کشت دانه روغنی کلزا رفت.
او اظهار داشت: از مجموع خرید تضمینی دانه کلزا که بیش از 340 هزار تن بوده استان اردبیل با تولید 19 هزار و 400 تن دانه کلزا 6 درصد از مجموع کلزای تولیدی مقام ششم کشوری را به خود اختصاص داد.
شهریار گفت: همچنین از مجموع 19 هزار و 400 تن دانه کلزای تولیدی در شهرستان های این استان 19 هزار و 200 تن توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان به قیمت تضمینی خریداری و به کارخانه های روغن کشی ارسال شد.
وی افزود: 200 تن دانه کلزای بذری نیز برای اولین بار هیبریدهای کلزای کشور فرانسه توسط شرکت کشت و صنعت پارس تکثیر و نیاز بذری استان به این ارقام وارداتی و نیاز سایر استان ها به این بذور تامین شد.
شهریار افزود: بهای محصول خریداری شده بیش از 520 میلیارد ریال بوده که با تمهیدات اندیشیده شده از طرف وزارت متبوع حدود 100 درصد بهای دانه سویای خریداری شده به کشاورزان در اندک زمان پرداخت شده است.
شرکت کشت و صنعت مغان در سال زراعی جاری 51 درصد از کلزای تولیدی استان را به خود اختصاص داد و بیله سوار مغان نیز با برداشت سه هزار و 265 تن کلزا در بین شهرستان های استان مقام اول تولید را کسب کرد.
دانه روغنی کلزا در میان سایر دانه های روغنی از ویژگی های خاصی برخوردار است که از آن جمله می توان به بالا بودن درصد روغن آن اشاره کرد که در حدود 40 تا 45 درصد بوده و میزان اسید چرب اشباع شده آن کم است و از لحاظ خصوصیات زراعی هم خاک مزرعه را پوک می کند و با تقویت خاک زراعی بستر زراعت را برای کشت دوم یعنی سویا بیش از پیش آماده می کند.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.