به گزارش ایرنا، سید«محمد هادی ایازی» روز شنبه در آیین گشایش همزمان 60 کانون سلامت محله در مهاجران شازند، افزود: کانون های سلامت محله سرمایه ای برای استان مرکزی است و باید کوشش شود تا از این فرصت به نحو مطلوب استفاده شود.
وی اظهارداشت: مشارکت اجتماعی در بخش سلامت کشور گفتمانی مهم است که وا راه اندازی کانون سلامت محله خدمتی ماندگار در حوزه سلامت است.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در تهران 354 محله وجود دارد که 354 خانه سلامتدر آن ها ایجاد شده و سه هزارو 540 کانون سلامت نیز راه اندازی شده است.
ایازی افزود: بضاعت مالی موجود در نظام سلامت کشور پاسخگوی 25 درصد نیازها است و بقیه باید با مشارکت اجتماعی ساماندهی شود.
وی اظهارداشت: در صورتی که بتوان این 75 درصد را تحت حمایت سایر بخش ها قرار داد بخش مهمی از مشکلات حوزه سلامت حل می شود.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از 16 هزار و 500 نفر در سال بر اثر حوادث رانندگی جاده ای جان خود را از دست می دهند و 33حدود هزار نفر نیز مصدوم می شوند و این در شرایطی است که تنها 10 هزار تخت بیمارستانی به مصدومان حوادث جاده ای اختصاص دارد.
ایازی افزود: خدمات زیرساختی در این بخش کافی نیست و باید از مشارکت اجتماعی مردم در کنترل و کاهش بیماری های استفاده شود و کانون سلامت محله می تواند به این مهم بسیار کمک کند.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: پایبندی مردم به الگوی زیست سالم مبنتی بر خودمراقبتی از مولفه های مهم در بهبود شاخص های سلامت جامعه است که ظرفیت های مشارکت اجتماعی در حوزه فرهنگ سازی آن کارساز است.
ایازی بیان کرد: مصرف الکل در روزهای اخیر باعث فوت شماری در سطح کشور شده که این مهم با رفتارهای پرخطر و فقر الگوی زیست سالم در ارتباط است.
وی اظهارداشت: مشارکت ساختارمند در قالب سازمان های مردم نهاد و توزیع زیر ساخت های نظام سلامت شکل گرفته و باید بهره موثر از آن برد.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در دولت تدبیر و امید 25 هزار تخت بیمارستانی به مجموعه درمان کشور اضافه شد و 48 هزار تخت بیمارستانی نیز مرمت شد.
ایازی افزود: پنج میلیون نفر در کشور به دیابت مبتلا هستند و پنج میلیون نفر هم در آستانه ابتلا به این بیماری هستند که نیاز است با تدابیر مشارکت محور اقدامات پیشگیری از این بیماری گسترده تر شود.
وی اظهارداشت: نیمی از افراد جامعه از بیماری دیابت خود مطلع نیستند که راه اندازی کانون سلامت محله به شناسایی این افراد کمک شایانی می کند.
ایازی گفت: 9 و 25 درصد جمعیت کشور سالمند هستند و در سال های آتی 22 تا 25 درصد جمعیت کشور سالمند خواهد شد که این پدیده اجتماعی نیازمند زیرساخت هایی از جمله کانون سالمندان است.
ایازی افزود: 75 سازمان خیریه در حوزه سلامت در سطح کشور وجود دارد که بخش عمده درمان با مشارکت خیران و مردم انجام می شود و نیک اندیشان 17 هزار میلیارد ریال در سال گذشته در حوزه درمان مشارکت داشته اند.
در این آیین 60 کانون سلامت محله به صورت همزمان در شهر مهاجران به بهره برداری رسید.
6991/3017/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.