به گزارش ایرنا،‌ دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی ساوه در 310 مدرسه که 233 باب از آنها را مدارس شهری تشکیل می دهند،‌ به استقبال بهار تعلیم و تربیت می روند اما تردد ایمن دانش آموزان از اموری است که در آستانه سال تحصیلی در قالب ساماندهی ناوگان حمل و نقل و سرویس های تاکسی و آژانس ها از سوی متولیان و والدین در دستور کار بوده است.
سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساوه گفت: بر اساس دستورالعمل جدید، داشتن گواهینامه ب 2 برای رانندگان سرویس های مدارس الزامی است و از آنجا که بخش زیادی از رانندگان دارای گواهینامه ب 3 را بانوان سرپرست خانوار تشکیل می دهند،‌ از این رو بسیاری از آنها قادر به فعالیت و درآمدزایی در این حوزه نخواهند بود.
علی اصغر آرمیده اظهار کرد: در کارگروه سامانه سپند دستورالعمل منع استفاده از دارندگان گواهینامه های ب 3 به شهرداری ها و ادارات آموزش و پرورش ابلاغ شده است و در این مورد هم اکنون شهرداری های برخی از شهرهای کشور در حال رایزنی هستند تا بتوانند زمینه استفاده از رانندگان با گواهینامه ب 3 را مهیا کنند زیرا بیشترین اقبال به فعالیت در حوزه جابه جایی دانش آموزان و سرویس های مدارس از سوی این رانندگان است.
وی افزود: مرجع نظارتی در حوزه ترافیکی و انتظامی در زمینه سرویس مدارس،‌ پلیس راهور است اما تعیین نوع سرویس ها و انعقاد قرارداد بر عهده سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ها با هماهنگی آموزش و پرورش است.
آرمیده گفت: در مورد نرخ کرایه ها،‌ جابه جایی و تعداد دانش آموزان در هر خودرو، کارگروهی متشکل از نماینده اولیاء و مربیان،‌ آموزش و پرورش و شهرداری تعیین تکلیف می کنند ولی با دستور العمل جدید امکان صدور گواهی صلاحیت برای دارندگان گواهینامه ب 3 وجود ندارد.
وی افزود: این دستور العمل سبب بیکاری بسیاری از بانوان سرپرست خانوار‌ شده است و بر اساس قانون، بهره گیری از رانندگان با گواهینامه ب 2 به صورت آزمایشی برای سال تحصیلی جاری در برخی مدارس ساوه اجرایی می شود.
سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساوه اظهار داشت: با وجود فراخوان های قبلی و نصب بنر در سطح شهر،‌ تاکنون هیچ شرکتی برای انعقاد قرارداد با این سازمان برای فعالیت در حوزه سرویس مدارس ساوه با استفاده از رانندگان دارای گواهینامه ب 2 اعلام آمادگی نکرده است.
آرمیده گفت: آماری از سوی آموزش و پرورش ساوه در مورد میزان نیازی که به تاکسی در حوزه مدارس وجود دارد به این سازمان اعلام نشده است اما اکنون 11 شرکت حمل و نقل و 60 آژانس مسافربری درون شهری تحت پوشش، آماده همکاری هستند.
وی در خصوص تعرفه کرایه ها،‌ گفت: میزان بهای کرایه بر اساس پیمودن هر کیلومتر مشخص می شود که برای هر کیلومتر در جاده های خاکی 9 هزار ریال و در سطح راه های آسفالته هم 10 هزار ریال اخذ می شود.
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوه نیز گفت: این اداره در زمینه سرویس مدارس هیچ مسئولیتی ندارد.
ابراهیم فراشیانی اظهار داشت: تعیین نرخ و تعداد سرنشین های هر خودرو حامل دانش آموزان بر عهده کمیسیون ماده 18 مصوب شورای شهر و اجرای آن نیز با شهرداری است.
وی همچنین کنترل شرایط رانندگان از قبیل نوع گواهینامه و تعداد سرنشین را از وظایف پلیس راهور دانست.
با منع همکاری رانندگان دارای گواهینامه ب 3 از فعالیت در زمینه نقل و انتقال دانش آموزان،‌ به نظر می رسد همچون سال های گذشته،‌ والدین باید نقش محوری را در انتخاب سرویس های مدارس برای فرزندان خود داشته باشند.
54 هزار دانش آموز ساوجی با آغاز فصل جدید تعلیم و تربیت از فردا (یکشنبه اول مهر) همگام با سایر مناطق کشور، فصل جدید تحصیلی را جشن می گیرند.

گزارش: ‌یحیی معماری
/3075/ 6539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.