به گزارش ایرنا،‌ « فتح اله حقیقی » روز چهارشنبه در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان ساوه افزود: براساس قانون، معاون سیاسی امنیتی استانداری رئیس کارگروه امنیت و سلامت غذایی محسوب می شود و هر 45 روز یک بار نیز باید این نشست تشکیل شود.
وی اظهار داشت: ساوه از شهرستان های راهبردی استان مرکزی است که نقش مهمی در حوزه صنعت و تولیدات بخش کشاورزی و باغی دارد و به همین دلیل کنترل امنیت غذایی و سلامت در این شهرستان اهمیت زیادی دارد.
حقیقی افزود: با توجه به حجم تولید محصولات کشاورزی در این شهرستان،‌ لازم است مرکز صادرات برای این محصولات ایجاد شود تا از خروج تولیدات بخش کشاورزی این شهرستان با قیمت پایین جلوگیری شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: با همکاری مسئولان شهرستان ساوه،‌ نماینده مردم در مجلس و مدیران استانی باید برای برون رفت از وضعیت کنونی اجرای طرح انتقال آب از سد کوچری به ساوه تدابیری اتخاذ شود.
وی همچنین در خصوص اعلام مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی مبنی بر توزیع و نظارت بر سامانه های تامین آب بیش از 40 روستای شهرستان ساوه گفت: مسئولیت این کار باید به اداره آبفای روستایی واگذار شود و نباید در اختیار دهیاری و شوراهای روستایی باشد.
حقیقی همچنین از روند مناسب فعالیت ها برای ایجاد پایانه صادراتی انار در شهرستان ساوه خبر داد و افزود: ساخت این پایانه با پیشرفت مناسبی همراه است که در صورت آغاز فعالیت آن،‌ توسعه صادرات محصول انار جان تازه ای می گیرد.
معاون سیاسی استانداری مرکزی در زمینه فراهم سازی بسترهای خدمات درمانی در این شهرستان، ‌گفت: امکانات درمانی در ساوه باید تقویت شود که در این خصوص علاوه بر ارتقای بیمارستان مدرس،‌ لازم است در روند احداث بیمارستان جدید این شهر نیز سرعت عمل بیشتری در دستور کار قرار گیرد.
وی از اداره آب و فاضلاب شهری ساوه خواست که به عنوان مصوبه این جلسه تا 2 هفته آینده نسبت به بررسی مناطق شهری ساوه که فاضلاب آنها وارد معابر عمومی و مزارع حاشیه شهر می شود، اقدام و نتایج را در اختیار فرمانداری قرار دهد.
حقیقی در مورد آبیاری مزارع با استفاده از فاضلاب،‌ ضمن تقدیر از رسانه ها برای برجسته سازی این موضوع،‌ گفت: برخلاف اینکه گفته می شود وظیفه جهاد کشاورزی در این زمینه صرفا جنبه اطلاع رسانی دارد،‌ اما این نهاد هم وظایفی دارد و باید نسبت به اخذ تعهد از خاطیان برای قطع آبیاری مزارع سبزی کاری با آب فاضلاب و حتی در صورت لزوم قطع ارائه تسهیلات و نهاده ها به آنان اقدام نماید.
به گفته این مسئول،‌ 20 درصد از وظایفی که در سند امنیت غذایی تعریف شده بر عهده وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی است و حدود 40 درصد از مسئولیت ها نیز بر عهده 22 دستگاه تعریف شده در این سند است.
وی همچنین خواهان مشارکت فعال تر شوراهای شهر و روستا و نیز دهیاران برای ترویج غذای سالم و تقویت امنیت غذایی مردم با فرهنگ سازی و فعالیت های ترویجی شد.
معاون استاندار مرکزی همچنین از گشایش 76 باب کانون سلامت در استان مرکزی با حضور معاون وزیر بهداشت خبر داد و گفت: این کانون ها از آنجا که با مردم ارتباطی تنگاتنگ دارند،‌ می توانند کمک قابل تاملی به ترویج فرهنگ استفاده از غذای سالم و تامین امنیت غذایی شهروندان داشته باشند.
فرماندار ساوه نیز گفت: با وجود مشکلات اعتباری طرح های قابل تاملی در زمینه تامین بهداشت و سلامت شهرستان انجام شده است.
«محمد بهاروند» افزود: ساوه در حوزه ساخت سامانه های فاضلاب و تصفیه خانه با یک هزار و 200 میلیارد ریال پروژه اجرا شده،‌ از پیشگامان استان مرکزی به حساب می آید.
وی گفت: هم اکنون 25 درصد از کار جمع آوری فاضلاب های روان شهر ساوه انجام شده و در زمینه جمع آوری پسماندهای خانگی نیز رتبه نخست استان مرکزی متعلق به این شهرستان است.
فرماندار ساوه گفت: برای نظارت بر مراکز تهیه و توزیع غذا نیز گشت هایی ایجاد شده و در ماه محرم نیز بر شدت فعالیت های نظارتی افزوده می شود و همین روند نیز در توزیع مراکز توزیع تغذیه در مدارس اعمال می شود.
بهاروند گفت: با توجه به روند افزایش جمعیت نیاز است تا بیمارستان جدیدی در ساوه ساخته شود.
رئیس دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه نیز گفت: فضای های بهداشتی و درمانی شهرستان ساوه از 11 هزار متر مربع در چهار سال قبل اکنون به 20 هزار متر مربع افزایش یافته و 70 پزشک همکار با 289 کادر غیر پزشکی نیز در این شهرستان ارائه خدمت می کنند.
دکتر «عباس نیکروش» افزود: در این شهرستان 285 هزار نفری، بیمارستان های مدرس با 164 تخت و 17 شهریور نیز با 77 تخت فعال هستند.
وی گفت: با اجرای طرح تحول سلامت و استقرار پزشکان در 6 تخصص بر گسترش فعالیت ها افزوده شده و در زمینه کاهش تولد نوزادان به روش سزارین نیز موفقیت های چشمگیری حاصل شده به گونه ای که از ابتدای امسال تاکنون 571 مورد از زایمان ها به روش طبیعی (معادل 35 درصد کل زایمان ها) بوده است.
وی گفت: وی همچنین بر ضرورت شتاب بخشی در تامین اعتبار و روند اجرایی بیمارستان جدید ساوه که حاصل تفاهمنامه سه جانبه با وزارت بهداشت و استان است،‌ تاکید کرد.
نیکروش گفت: در دوره فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم سه پایگاه اورژانس،‌ پنج دستگاه آمبولانس و 20 نیروی انسانی به ناوگان مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی این شهرستان افزوده شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی نیز گفت: تا چهار سال پیش در بخش آب و فاضلاب شهرستان ساوه،‌ تاسیسات مدرنی وجود نداشت اما در این مدت با اقدامات انجام شده 2 تصفیه خانه مدرن با تاسیسات جانبی ساخته شده است.
عبدالرضا خلیلی اظهار داشت: در این مدت بیش از یک هزار میلیارد ریال از سوی این شرکت برای مدرن سازی تصفیه خانه های آب و فاضلاب ساوه هزینه شده و تاکنون گزارشی که نشان از بروز امراض حاصل از مصرف آب آلوده در این شهرستان باشد نیز دریافت نشده است و این نشان می دهد که هیچ گونه آلودگی در آب مصرفی ساوجی ها وجود ندارد.
وی گفت: در بخش فاضلاب نیز تصفیه خانه ساوه به بهره برداری رسیده و ظرفیت خروجی آن هم 420 لیتر در ثانیه است.
خلیلی اظهار داشت: برای برگزاری مناقصه 57 میلیارد ریالیدیگر در این بخش تا سال آینده هم برنامه ریزی شده تا با اجرای این طرح ها،‌ حوزه تصفیه فاضلاب در شهرستان ساوه سر و سامان گیرد.
وی گفت: اداره آب و فاضلاب استان مرکزی این آمادگی را دارد که ساماندهی فاضلاب در مناطقی از شهر ساوه که پساب وارد مزارع و معابر عمومی می شوند را در اولویت اجرایی خود قرار دهد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی نیز در این نشست اظهار داشت: در سطح استان مرکزی 820 روستا زیر پوشش خدمات این شرکت قرار دارند و از 186 روستای بالای 20 خانوار شهرستان ساوه نیز 112 روستا تحت پوشش هستند.
یوسف عرفانی نسب،‌ افزود: 42 روستای شهرستان ساوه تمایلی به زیر پوشش قرار گرفتن در شبکه تامین آب،‌ ندارند و اگر این روستاها به شبکه آبفار بپیوندند،‌ ضریب روستائیان بهره مند از خدمات این شرکت در شهرستان ساوه از 85 به 88 درصد افزایش خواهد یافت.
وی گفت: چهار روستای مزلقان،‌ چمران،‌ بیوران و یولاق که جمعیت آنها بالای 100 خانوار است از نعمت شبکه فاضلاب بی بهره هستند و باید در این خصوص با همکاری سایر دستگاه ها اقدام جدی به عمل آید.
پیگیری موضوع آبیاری مزارع سبزی ساوه با فاضلاب تا مساله ساماندهی فاضلاب های مناطق حاشیه ای و تحت پوشش قرار دادن شبکه آب در روستاهایی که هنوز در مدیریت شوراها و دهیاری ها هستند و نیز لزوم تمرکز بر بهره گیری از توان خیران سمن ها و پیگیری آخرین وضعیت طرح انتقال آب از سد کوچری در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
شهرستان ساوه با بیش از 285 هزار نفر جمعیت و توانمندی در تولید 70 نوع محصول باغی و زراعی از کانون های مهم جمعیتی استان مرکزی است.
/3075/ 6539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.