به گزارش خبرنگار ایرنا، در حال حاضر حدود 800قطعه آببندان با مساحت 17هزار هکتار و ظرفیت حدود 350میلیون متر مکعب آب در مازندران وجود دارد که با اجرای طرح لایروبی و بهسازی این آب بندانها، حجم ذخیره سازی آب نزدیک به 2 برابر افزایش می یابد.
محمد اسلامی روز سه شنبه پس از افتتاح 79طرح بخش کشاورزی مازندران در محمودآباد به خبرنگار ایرنا افزود: برای اجرای طرح های مهم لایروبی آب بندان ها، تجهیز و نوسازی زمین های شالیزاری به همکاری جدی کشاورزان نیاز داریم.
وی با بیان اینکه آب بندان های مازندران میراث اجداد کشاورزان است، ادامه داد: امروز وقتی با کم آبی و خشکسالی جدی مواجه شدیم، متوجه نقش و اهمیت آب بندان ها در تامین آب کشاورزی شدیم.
وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید با رویکرد محدودیت کشت برنج فقط در 2استان مازندران و گیلان حمایت های همه جانبه را برنامه ریزی کرده است، اظهار داشت: همسو با این رویکرد، لایروبی و اصلاح آب بندان ها و نوسازی شالیزارها مورد توجه جدی دولت است.
استاندار مازندران گفت: شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی باید به صورت منظم فرایند پیشرفت طرح های تسطیح و یکپارچه ساری زمین های شالیزاری و لایروبی آب بندان ها را گزارش بدهند.
آببندان، استخر یا تالاب دست ساز خاکی و بسیار بزرگ است که از گود کردن و خاکبرداری یک محدوده، ریختن و کوبیدن و ایجاد دیواره خاکی دور این محدوده به وجود می آید تا روان آب ها در آن برای بهره برداری کشاورزی ذخیره شود.
این سازه ذخیره ساز آب کشاورزی، مختص استان های شمالی کشور است که در مازندران به آن ' اندون ' و در گیلان ' سل ' می گویند.
بر اساس آمار رسمی، مساحت کل آب بندان های استان های مازندران و گیلان حدود 27 هزار هکتار است که آبیاری حدود 125 هزار هکتار اراضی شالیزاری را تأمین می کند.
رواج سدسازی در کشور به همراه استفاده بی در و پیکر از سفره های زیرزمینی و دلخوشی به شیوه های نوین آبیاری در چند دهه گذشته سبب شد تا تعداد زیادی از آببندان های این استان ها رها شده و خشک شوند در حالی که تا اواخر دهه 40 و 50 این سازه ها تنها تامین کننده آب کشاورزی در شمال کشور بود.
**لزوم آشکار سازی مدیریت پنهان کشاورزان با تجربه مازندران
استاندار مازندران با بیان اینکه ترویج مهندسی کشاورزی با مدیریت پنهان شده کشاورزان با تجربه باید به صورت آشکارا گسترش بیابد، گفت: امروز اقتصاد کشاورزی استان به صرفه شده و کشاورزی مهندسی راندمان تولید را به صورت چشم گیری افزایش می دهد.
اسلامی گفت: کشاورزان زراعی و باغی استان مازندران کوله باری از تجربیات هستند که مهندسان در مراکز خدمات کشاورزی باید در ترویج مقولات کشت و کار، مقابله با آفات، نگهداری و عرضه محصولات کشاورزی تبادل نظر کنند.
وی گفت: ما می توانیم با قدرت خود کارشناسان و مسئولان دولتی را جابجا و یا تغییر بدهیم اما کشاورزان باید خودشان به اهمیت کشاورزی مهندسی و مکانیزاسیون پی ببرند.
همزمان با پنجمین روز از هفته دولت 79 طرح بخش کشاورزی مازندران با اعتبار 685میلیارد ریال امروز سه شنبه با حضور استاندار در روستای خوردونکلا شهرستان محمودآباد به بهره برداری رسید.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.