به گزارش خبرنگار ایرنا، محمداسلامی روز سه شنبه در دیدار با استاندار ولگاگراد روسیه در ساری افزود: گسترش روابط میان ایران و روسیه یک تصمیم ملی است که توسط روسای جمهوری دو کشور اتخاذ شده و امروز در روابط میان مازندران و ولگوگراد تجلی یافته است.
نماینده عالی دولت در مازندران ' واقع بینی ' را عنصر اصلی برای گسترش روابط میان کشورها دانست و تاکید کرد: خوشبختانه نگاه توسعه ای و پیشرفت دو جانبه بین رهبران جمهوری اسلامی ایران و روسیه وجود دارد و یقین داریم بر این اساس آینده دست ماست.
استاندار مازندران روایط مسکو - تهران را راهبردی توصیف کرد و گفت: امروز رهبران دو کشور دارای راهبردهای همکاری واقع بینانه هستند و در واقع ایران و روسیه در پنج سال اخیر نشان دادند که با این همکاری راهبردی می توانند نقش تعیین کننده ای در منطقه و جهان داشته باشند.
وی یکی از مزیت های گسترش روابط میان ایران و روسیه را جلوگیری از شکل گیری جهان تک قطبی دانست و تاکید کرد: دنیا باید بداند که با گسترش همکاری و ارتقای روابط این دو کشور حاشیه دریای خزر به عنوان دریای صلح و دوستی، جریان تک قطبی بودن دنیا از بین می برد.
اسلامی بر اتخاذ روش گام به گام برای گسترش همکاری میان مازندرن و ولگاگراد روسیه تاکید کرد و گفت: ما معتقدیم در زمینه گسترش همکاری ها هم ' سنگ بزرگ علامت نزدن است ' و به همین دلیل گام به گام ولی مستمر حرکت می کنیم.
وی توضیح داد: ظرفیت های کشاورزی، آموزش عالی، فناوری های کشاورزی، گردشگری و زیر ساخت های بندری مازندران برای روسیه شناسانده شده است، پس واقع بینانه باید با رفع موانع، روابط اقتصادی را بین ایران و روسیه گسترش بدهیم.
اسلامی از نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان یکی دیگر از ظرفیت های حوزه دریای خزر و استان مازندران نام برد و تاکید کرد: بزرگ ترین و پیشرفته ترین پایانه نفتی دریای خزر در شمال ایران و مازندران قرار دارد که ظرفیت سوآپ نفت تا 500 هزار بشکه در روز را دارد.
وی افزود: این پایانه با توجه به ظرفیت توسعه روابط بین ایران و روسیه ایجاد شده است و آمادگی در این خصوص وجود دارد.
استاندار مازندران وجود بنادر پیشرفته در این استان و ولگاگراد را هم ظرفیت بی بدیلی برای توسعه روابط اقتصادی دانست و گفت: زمینه برای سرمایه گذاری انفرادی و مشترک در این بنادر برای ایجاد انبارهای نگهداری محصولات صادراتی و وارداتی وجود دارد.
وی با بیان این که تسهیلات ویژه دولتی نیز برای سرمایه گذاری در بنادر مازندران داده می شود، افزود: وجود اسکله رو رو که قابلیت جا به جایی بار با کانتینرهای یخچال دار را در بندر امیرآباد دارد، یک ظرفیت مهم در توسعه روابط اقتصادی بین ایران و روسیه به شمار می رود.
اسلامی گفت: شروع واقع بینانه در این است که قطار روابط را هر چه زودتر راه بیندازیم هر چند که بار این قطار اندک باشد.
استاندار مازندران که خود یکی از اعضای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه است، افزود: فضای کاری بین المللی و شرایط امروز ایران و روسیه در بهترین وضعیت برای همکاری است، پس باید با عملیاتی کردن پروتکل های امضاء شده سطح روابط اقتصادی را افزایش دهیم.
**دیدار دو استاندار ملی است
' اندری ایوانوویچ بوچاروف 'استاندار ولگاگراد روسیه هم گفت: دیدار امروز ما یک دیدار ملی محسوب می شود چرا که روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه دستور لازم را برای حل مشکلات توسعه روابط اقتصادی صاد کردند.
وی با تاکید بر این که طرف روسی هم به واقع بینی در روابط به عنوان شرط ماندگاری و توسعه آن اعتقاد دارد، افزود: ظرفیت های دو استان مازندران و ولگاگراد در گسترش روابط تجاری بین ایران و روسیه در حاشیه دریای خزر تعیین کننده و محوری است.
بوچاروف با اعلام این که دو طرف ایجاد و گسترش همکاری های خود را بر اساس اولویت ها مشخص و تفاهم می کنند، گفت: باید گام به گام طرح های مشترک را برای توسعه روابط تجاری اجرایی کنیم.
وی افزود: ما علاقه مند به همکاری بر اساس موضوعات مطرح شده با استان مازندران هستیم و در واقع مازندران را یک استان ملی در حوزه دریای خزر تلقی می کنیم.
استاندار ولگاگراد پایه روابط اقتصادی مازندران و ولگاگراد را بنادر پیشرفته این دو استان دانست و گفت: بندر امیرآباد و ولگاگراد دارای ظرفیت های پیشرفته تجاری هستند که باید از این فرصت استفاده کنیم و هر کاری که از دستمان بر می آید برای توسعه روابط اقتصادی انجام دهیم.
وی با بیان این که در ترکیب هیات 40 نفره ولگاگراد به مازندران بیشترین نقش به تجار و بازرگانان داده شده، گفت: ما پیش از سفر رسمی به مازندران تمام ظرفیت های دو استان را مورد بررسی قرار دادیم و پیشنهاد ما این است که برای حرکت گام به گام برای توسعه روابط با یکدیگر به توافق برسیم.
بوچاروف با اعلام این که هم اکنون هفت درصد بار بندرامیر آباد مازندران مربوط به استان ولگاگراد است، افزود: تولیدات کشاورزی مازندران از جمله کیوی، مرکبات، گل و گیاه و آبزیان فرصت مهمی برای روسیه است، صمن این که بخش گردشگری، آموزش عالی و علمی هم بستر خوبی برای گسترش روابط دو کشور ایران و روسیه محسوب می شود.
وی بر ضرورت تصمیم گیری در زمینه تامین مالی برای توسعه زیر ساخت های بین دو استان مازندران و ولگا گراد تاکید کرد و گفت: آمادگی داریم تا پیشنهادات طرف ایرانی را در زمینه تامین مالی بخش دولتی برای ایجاد زیر ساخت های بندری دو استان بشنویم .
بوچاروف که خود را عضو کمیسیون دوستی ایران و روسیه معرفی کرد،گفت: باید شاهد گسترش روابط بازرگانان ایران و روسیه پس از حل همه مسایل زیر ساختی باشیم.
وی از برگزاری نشست روسای پارلمان ایران و روسیه در اواخر سپتامبر سال جاری در ولگاگراد خبر داد و افزود: در این دیدار که اعضای فدراسیون دولت روسیه و ایران شرکت می کنند مسایل و مشکلات مربوط به گسترش روابط میان استان مازندران و ولگاگراد مطرح و بررسی خواهد شد.
هیات 40 نفره ای از ولگاگراد روسیه به سرپرستی استاندار این منطقه صبح امروز سه شنبه وارد مازندران شد.
مهم ترین هدف سفر یک روزه این هیات امضای تفاهمنامه همکاری میان دو استان است که از سال پیش در دستور کار قرار گرفت و در سطح وزارت خارجه دو کشور تایید شد.
سفر این هیات ولگاگرادی، دومین سفر مسئولان و تجار این منطقه به مازندران در سال جاری است.
تجار مازندرانی مرداد ماه سال پیش در ولگاگراد نمایشگاه توانمندی های اقتصادی برپا کردند که نتیجه آن آماده کردن پیش نویس تفاهمنامه برای گسترش همکاری های اقتصادی بود.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.