به گزارش خبرنگار ایرنا ، اختتامیه این دوره از جشنواره با حضور استاندار مازندران و استادان موسیقی مازندران و کشور در سالن همایش مجتمع تفریحی تجاری دنیای آرزوها در ساری برگزار شد.
در سومین دور از جشنواره لیلم نوازندگانی از هشت استان و سه کشور همسایه شرکت داشتند که در سه بخش رقابت های فردی ، گروهی و اجراهای جنبی رقابت کردند.
شرکت کنندگان داخلی این جشنواره از مازندران ، گلستان ، خراسان رضوی ، گیلان ، لرستان ، سمنان ، سیستان و بلوچستان و هرمزگان و شرکت کنندگان خارجی نیز از جمهوری آذربایجان ، قزاقستان و افغانستان بودند.
مازندران با 129 هنرمند بیشترین شرکت کننده را در جشنواره سوم داشت و هنرمندان شرکت کننده در هفت ساز بومی جغرافیای البرز ، رشته منظومه خوانی ، آواز محلی و در یک تیم گروهی با یکدیگر رقابت کردند.
سازهای بومی جغرافیای البرز در این جشنواره ' تشت ' ، ' غرنه ' ، ' کمانچه ' ، ' دسرکوتن ' ، ' دوتار ' ، ' سرنا ' و ' لله وا ' بود که برترین ها به شرح زیر معرفی شدند :
رشته تشت نوازی بالای 19 سال مکرم صائمی و سیده خدیجه مهدی زاده دیوا برتر شناخته شدند ، در سنین 12 تا 19 سال نیایش حسن نژاد مقام اول را کسب کرد و در سنین زیر 12 سال هم زهرا ذلیکانی برتر شد.
در غرنه نوازی بالای 19 سال مقام برتر به رضا دیوسالار رسید و امیرمحمد خطیبی نیز شایسته تقدیر معرفی شد.
رشته کمانچه محلی بالای 19 سال علی فتحی چراتی برترین معرفی شد و خشایار اسحاقی برتر شد و فرشید اسکندری و علی اصلانی کتولی به اتفاق شایسته تقدیر معرفی شدند.
در سنین بین 12 تا 19 سال این رشته موسیقی نیز حسام بتیار و سینا معصوم نیا برتر و در سنین زیر 12 سال نیز مهدیس فقیهیان برتر شناخته شد.
همچنین در رشته سرنا بالای 19 سال نورالله یوسفی نفر برترین و محمد الیاسی سرکنی نفر برتر معرفی و رامین حافظی رستمی و امیر محمد خطیبی شایسته تقدیر شدند و در سنین بین 12 تا 19 سال نیز حسین جهانی نسب برتر شد.
در رشته دسرکوتن بالای 19 سال محمدرضا کاظمی برترین ، مجید بتیار و توحید حیدری برتر ، سنین بین 12 تا 19 سال امیررضا طیبی، هستی حسن نژاد و متین ذلیکانی برتر و سنین زیر 12 سال نگین غفوری و پدرام جهانی نسب برتر معرفی شدند.
در رشته دوتار سنین بالای 19 سال علیرضا پورحاجی و مسعود سهرابی قره تپه برترین شدند ، علی رضا نظری و ابوالفضل غفاری برتر شناخته شدند و در سنین بین 12 تا 19 سالهم محمد حسین طیبی و پارسا گلستانی برتر شدند.
در رشته لله وا سنین بالای 19 سال زمان عابدی و روح الله قربانی پاشاکلایی برترین ، نورالله یوسفی و رحیم دل آویز برتر و در سنین 12 تا 19 سال سید ابوالفضل مختاری سنگدهی و رضا کاظمی برتر و در سنین زیر 12 سال محمدطاها باقری شایسته تقدیر شناخته شدند.
همچنین در رشته آواز محلی سنین بالای 19 سال یونس جعفری برترین شد ، اسماعیل پابوس و احمد طالبی برتر شدند و محمد اعتمادی راد نیز شایسته تقدیر شد. در سنین 12 تا 19 سال مهدی کارگر واسکسی برتر و یونس قریشی شایسته تقدیر و همچنین در سنین زیر 12 سال آرمان فلاح پور و علیرضا رمضانی شیرسوار برتر و نیکان نجفی شایسته تقدیر معرفی شدند.
در این جشنواره در بخش مقاله پژوهشی بالای 19 سال از حسن علی تبار به عنوان نفر برتر تقدیر شد و جایزه جشنواره به وی اعطاء و در بخش منظومه خوانی نیز در رده سنی بالای 19 سال از علی اکبر حسین نژاد به عنوان نفر برتر تقدیر شد.
در بخش گروهی مازندران ، گروه ' اساره سو ' به سرپرستی کریم کمالی فر و آیشم به سرپرستی ژاله احمدی ایرایی برترین و گروه
' تی تی وا ' به سرپرستی حسین جهانی نسب برتر شدند. همچنین از گروه های نواحی و بین المللی بخش جنبی جشنواره نیز با اهدای لوح تقدیر شد.
لیلم به کسر لام دوم در زبان مازندرانی به زمین بایر و یا زمین تازه آباد و به حال خود رها شده گفته می شود ولی در اذهان عامه مردم مراتع سرسبز و ییلاقی و دشت های کوهستانی رشته کوه های البرز لیلم نام دارد.
همچنین در مازندران مناطقی با پسوند و پیشوند لیلم وجود دارد می توان به اسمالیلم از توابع هزارجریب بهشهر ، دالیلم مرتعی در منطقه سوادکوه ، درویش لیلم از توابع بخش دودانگه ساری ، لیلم دشت از توابع بخش کنج افروز شهرستان بابل و دلیلم نام مرتعی در منطقه زیرآب به آلاشت اشاره کرد .
7335/1654
1
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.