به گزارش خبرنگار ایرنا ، شرکت کنندگان در این جشنواره که از هشت استان و سه کشور همسایه هستند که به مدت پنج روز در سه بخش رقابت های فردی ، گروهی و اجراهای جنبی رقابت می کنند.
شرکت کنندگان داخلی این جشنواره از مازندران ، گلستان ، خراسان رضوی ، گیلان ، لرستان ، سمنان ، سیستان و بلوچستان و هرمزگان و شرکت کنندگان خارجی نیز از جمهوری آذربایجان ، قزاقستان و افغانستان هستند.
دبیر جشنواره لیلم گفت که مازندران با 129 هنرمند بیشترین شرکت کننده را در جشنواره سوم دارد.
محمد محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هنرمندان شرکت کننده در هفت ساز بومی جغرافیای البرز ، رشته منظومه خوانی ، آواز محلی و در یک تیم گروهی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
وی گفت : در نخستین روز این جشنواره هنرمندان در بخش انفرادی در سازهای 2 سرکوتن ، کمانچه ، قرنه و سرنا با هم رقابت می کنند و در بخش گروهی نیز سه گروه ' آیشم' از شهرستان آمل ،
' طبری نوا ' و ' ماتینا ' از ساری برای داوران جشنواره اجرا خواهند کرد.
محمدی افزود : در بخش اجرای جنبی جشنواره موسیقی بومی لیلم هم در روز نخست برنامه هایی از ساعت 21 امروز در 2 شهرستان ساری و بابلسر اجرا خواهد شد.
وی گفت که گروه آیشم از مازندران ، افغانستان سلام از کشور افغانستان و ساوالان از جمهوری آذربایجان برای مردم ساری در بوستان ولایت این شهر می نوازند و گروه موسیقی 'اساره سو' از استان مازندران، 'گیل آمارد' از استان گیلان و آوای اصلان کتول از استان گلستان هم در بابلسر اجرا خواهند داشت .
جشنواره موسیقی لیلم سال 95 با شرکت هنرمندان و گروههای موسیقی استان مازندران بنیان گذاشته شد و در سال بعد به جشنواره موسیقی البرزنشینان تغییر نام داد.
علت این تغییر نام نیز جغرافیای گسترده فرهنگی مازندران اعلام شده است که زمانی چندین استان کنونی در غرب ، شرق و جنوب مازندران کنونی را زیر پوشش داشت.
بر اساس اسناد تاریخی مازندران کنونی یا تبرستان در گستره ' فرشوادگر ' واقع بود که اتحادیه‌ای از گیلان ، رویان ، تبرستان ، دماوند ، ری ، قومِش ، دامغان و گرگان را شامل می شد که به نوشته اسناد تاریخی نزدیک به ۲۴۰۰ سال پیش شکل گرفت.
فرشواگرد به معنی پادشاه دشت ، کوه و دریاست و در کتاب های تاریخی به عنوان لقب پادشاهان تبرستان به کار می رفت .
به نوشته کتاب های تاریخی ، اهالی فرشوادگر باور داشتند که فرش یعنی هامون ، واد یعنی کوهستان و گر به معنی دریاست و بر همین اساس فرشواگرد تمام سرزمین های جنوب دریای خزر را شامل می شود که در روزگار جدید با نام البرزنشینان شناخته می شوند.
با توجه به قدمت تاریخ و فرهنگ تبرستان که در قرن هفتم هجری با شروع حمله مغول ها نامش به مازندران تغییر یافت ، موسیقی رسمی ایران بویژه موسیقی دوره اسلامی که ریشه در دوره باستان دارد ، در این پهنه پایگاه داشته و سازهایی مانند تنبور، رباب، چنگ، کرنا، نی و کمانچه جزو سازهای مازندران بوده است.
نام لیلم به کسر لام دوم در زبان مازندرانی به زمین بایر و یا زمین تازه آباد و به حال خود رها شده گفته می شود ولی در اذهان عامه مردم مراتع سرسبز و ییلاقی و دشت های کوهستانی رشته کوه های البرز لیلم نام دارد.
همچنین در مازندران مناطقی با پسوند و پیشوند لیلم وجود دارد می توان به اسمالیلم از توابع هزارجریب بهشهر ، دالیلم مرتعی در منطقه سوادکوه ، درویش لیلم از توابع بخش دودانگه ساری ، لیلم دشت از توابع بخش کنج افروز شهرستان بابل و دلیلم نام مرتعی در منطقه زیرآب به آلاشت اشاره کرد .
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.