کرمعلی قندالی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای عشایر مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :مدارک و مستندات این افراد به واحد های حقوقی و دستگاه های نظارتی ارائه شده است.
وی با بیان اینکه حتی شماری از این پروانه ها غیرقانونی است ، اضافه کرد : اکنون 213 هزار خانوار عشایر در کشور وجود دارد که برای چرای دام های آنان یک میلیون و 200 هزار هکتار مرتع اختصاص یافته است.
قندالی ادامه داد :طرح ساماندهی عشایر را در دستور کار قراردادیم تا بتوانیم به عشایر در زمان کوچ و اسکان دائمی دریک محل خدمات مناسب ارائه دهیم .
وی افزود: عشایر نیاز به جاده مناسب، آب و انرژی پاک دارند تا بتوانند با تولید بیشتر در توسعه اقتصاد نقش پایدار داشته باشند.
قندالی یادآورشد: تعدادی از عشایر امکان کوچ در مناطق را ندارند لذا با خدمات رسانی و اسکان این گروه باید از ظرفیت تولیدی آنان نیز استفاده مناسب داشت.
وی با بیان اینکه در حوزه بهره برداری از مراتع بهترین نقاط دراختیار عشایر است ، ادامه داد: عشایر علاوه بر حفاظت از مراتع ، فصل چرا را رعایت می کنند.
رئیس سازمان امور عشایر کشور به طرح های جایگزینی استفاده از مرتع تحت عنوان مصرف کنسانتره ،پس چراها و نهاده های دامی اشاره کرد و گفت: به منظور جبران و افزایش درآمد جامعه عشایر توجه به توسعه کشت گیاهان دارویی ، کشت در اراضی شیب دار ، گردشگری و صنایع دستی را با هدف کاهش فشار بر مرتع را داریم.
قندالی گفت: نگرانی از نهاده های دامی در کشور وجود نداردو بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته ،امسال 2میلیون تن نهاده های دامی از جمله جو و سبوس وارد می شود.
وی با بیان اینکه در سه سال اخیر طرح های توسعه ای وساماندهی عشایر شروع شده است، گفت: اکنون حدود 95درصد عشایر از راه دسترسی مناسب و 55درصد نیز از آب شرب بهداشتی وسالم برخوردارند .
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با حمایت دولت تدبیر و امید سوخت 60 درصد عشایر کشور از تهیه چوب جنگلی به سوخت فسیلی و انرژی پاک تغییر کرده است، گفت: اکنون 25هزار خانوار عشایر از انرژی پاک پنل خورشیدی استفاده می کنند.
وی با اشاره به اینکه بخش تولید 70درصد عشایر به دام متکی است ، ادامه داد: در این راستا زنجیره تولید گوشت قرمز را به صورت جدی گسترش داده ایم و از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات برای سرمایه درگردش عشایر کشور اختصاص می یابد.
وی از انجام سرشماری در سال آینده برای عشایر کشور خبر داد و گفت: با داشتن آمار دقیق دام ، دامپروری واصلاح نژاد دام، روش تغذیه دام ، بازار محصولات تولیدی دام نیز برنامه ریزی می شود.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.