به گزارش ایرنا ، سلیمان حاتم نژاد روز یک شنبه در جلسه کارگروه اب ، خاک و کشاورزی شهرستان جویبار ، افزود : به دلیل کمبود بارندگی و تامین نشدن آب سد شهید رجائی 2 هزار هکتار از اراضی شالیزاری مناطق پایین دست این شهرستان در استرس خشکسالی قرار گرفته است .
براساس گزارش های رسمی ، 25 میلیون مترمکعب از آب کشاورزی شهرستان جویبار در سال های گذشته از سد شهید رجائی تامین می شد اما امسال به دلیل کاهش ذخیره آب در این سد 2 هزار هکتار از اراضی شالیزاری منطقه اب ندارد .
وی با بیان اینکه 400 هکتار از اراضی فوق به دلیل عدم آب کشت نشده است ، افزود : چهار روستای رنگریز محله ، شورکا ، مشک آباد و کرد آباد درگیر خشکسالی هستند .
در شهرستان جوییار بیش از 9 هزار هکتار اراضی شالیزاری وجود دارد .
مدیر آب منطقه ای شهرستان های جویبار و قائمشهر در این جلسه با بیان اینکه 60 قطعه آببندان در شهرستان جویبار وجود دارد ، گفت که تاکنون 30 درصد از منابع آب ذخیره شده در آببندان های این شهرستان مورد استفاده قرار گرفته است .
آب بندانهای شهرستان جویبار توان ذخیره حدود 60 میلیون متر مکعب آب را دارد .
هادی نیک اختر با اشاره به مدیریت درست در مصرف آب ، افزود : اگر مدیریت بهینه در مصرف آب نبود ، بیش از این منابع آب بندان ها مصرف می شد.
وی تاکید کرد : این مدیریت در مصرف آب تا زمان برداشت اراضی ادامه خواهد داشت .
زمان اب دهی به اراضی شالیزاری عمدتا تا اواسط تیرماه طول می کشد و پس از ان با زرد رنگ شده خوشه های برنج دیگر نیاز به اب نیست . زمان برداشت برنج عمدتا از اواخر تیراغاز تا اواسط شهریورماه ادامه دارد.
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.