حمید پویا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مالکان چاه های آب کشاورزی، صنعتی، خدماتی، دام و طیور و نیز فضاهای سبز باید تا پایان تیر ماه سال جاری نسبت به خرید و نصب کنتورهای هوشمند آب چاه های خود اقدام کنند.
وی این تصمیم شورای حفاظت از منابع آب قزوین را در راستای رفع مشکل کم آبی دانست و اظهار کرد: پس از پایان مهلت داده شده به مالکان چاه های آب در استان، شرکت آب منطقه ای براساس ضوابط و مقررات، اقدام های قانونی خود را جهت جلوگیری از ادامه بهره برداری چاه های فاقد کنتور به اجرا می گذارد.
به گفته پویا، هم اکنون یک هزار و 565 کنتور هوشمند در چاه های آب استان به منظور تحقق مدیریت متمرکز و تحت کنترل، نصب و راه اندازی شده است.
وی اضافه کرد: با نصب کنتورهای هوشمند از طریق یک سامانه مرکزی می توان کنترل منابع آبی را به صورت شبانه روزی رصد کرده و در مواقع خشکسالی و بحران آب نیز دبی چاه ها را کاهش داد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین ادامه داد: بهره برداری بی رویه از منابع آب های زیرزمینی صدمات جبران ناپذیری را در حوزه های مختلف وارد کرده به گونه ای که هم اکنون بخشی از دشت های استان در وضعیت بحرانی قرار دارد.
پویا با تاکید بر اینکه با یک برنامه ریزی مدون و جامع به نحوه مصرف آب می توان بحران موجود در این حوزه را پشت سر گذاشت، افزود: هم اکنون و مهمتر از بحران آب، سوء مدیریت های موجود در این بخش است.
از سال 43 تا 73 سالانه حدود 20 سانتی متر از سطح سفره های آب زیرزمینی استان کاسته شده اما با ادامه روند بی رویه برداشت ها و حفر چاه های غیرمجاز طی ده های اخیر، این میزان از سال 73 به این سو سالانه به یک متر و نیم افزایش یافته که باعث نابودی بخشی از اراضی کشاورزی و فرونشست دشت قزوین شده است.
در عین حال و با اقدام های دولت تدبیر و امید از جمله مسدود ساختن چاه های آب غیرمجاز، روند تخریبی منابع آبی استان با کاهش روبرو است.
7390/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.