حسنیعلی ابراهیمی کارنامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : میزان آتش سوزی در اراضی حفاظتی این خطه شمال کشور در نوروز سال جاری در یک دهه اخیر بی سابقه بود.
وی دلیل این آتش سوزی را خشکسالی و خطای انسانی در خاموش نکردن آتش پس از استفاده در این اراضی اعلام کرد.
پارسال نیز طبق گزارش اداره کل محیط زیست مازندران ، پوشش گیاهی و جنگلی افزون بر 300 هکتار از اراضی حفاظتی استان بر اثر آتش سوزی از بین رفت که حدود 200 هکتار آن مربوط به محدوده حفاظت شده زیست کره میانکاله بود.
** کمبود تجهیزات و نیروی انسانی
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران کمبود نیروی انسانی ( یگان حفاظت) و تجهیزات اطفاء حریق را از مشکلات اصلی مناطق حفاظتی چهارگانه استان اعلام کرد.
ابراهیمی گفت که مازندان با وجود داشتن حدود 507 هزار هکتار اراضی حفاظتی چهارگانه شامل پارک ملی ، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده ، کمتر از 300 نیرو برای حفاظت از این اراضی در استخدام دارد.
وی نبود تجهیزات اطفاء حریق و ماشین آلات مورد نیاز را از دیگر مشکلات برای حفاظت از این مناطق اعلام کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت که برای کاهش سطح آسیب ها در مناطق حفاظتی استان باید تجهیزات و نیروی انسانی این خطه شمال کشور مناسب با سطح اراضی افزایش یابد.
بر اساس آمارهای رسمی ، بیش از 490 گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان ، پستانداران ، خزندگان ، دوزیستان و ماهیان در مازندران زیست می کنند.
پرندگان با 317 گونه از 58 خانواده ، پستانداران با 63 گونه و 19 خانواده ، دوزیستان با 9 گونه از 6 جنس و 6 خانواده ، خزندگان با 26 گونه از 21 جنس و 11 خانواده و ماهی ها با 75 گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران هستند.
مازندران دارای 2 پارک ملی شامل پارک ملی کیاسر در منطقه کوهستانی مرکزی و پابند در منطقه کوهستانی شرق است.
این استان همچنین دارای پنج پناهگاه حیات وحش و 11 منطقه حفاظتی است.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.