رئیس اورژانس کشور بتازگی اعلام کرد که در سال جاری قرار است زمینه به کار گیری بانوان تکنسین در اورژانس 115 کشور فراهم شود ، موضوعی که در صورت تحقق اثرگذاری زیادی بر روان تر شدن ارائه خدمات به بیماران نیازمند اقدامات فوری پزشکی ، خواهد داشت .
با این وصف ، کارشناسان و مسئولان دست اندرکار اورژانس در مازندران بر این اعتقادند که برای به کارگیری بانوان در فعالیت میدانی اورژانس 115 در درجه اول باید بسترها و امکانات لازم فراهم شود .
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی مازندران با اشاره به برنامه جدی اورژانس کشور برای به کارگیری تکنسین های زن ، گفت : با تعریف و فراهم کردن ساز و کارهای لازم در این خصوص ، مازندران نیز آمادگی اجرای این طرح را دارد .
یحیی صالح طبری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مهم ترین ساز و کار ، فراهم کردن تمهیدات لازم برای فعالیت راحت ، مناسب همراه با امنیت برای زنان تکنسین در پایگاههای اورژانس مازندران است .
وی توضیح داد : با توجه به شرایط نامساعد روحی امدادخواهان و همراهان آنان ، در بسیاری از مواقع پرسنل اورژانس موقع حضور در سر صحنه با خشونت لفظی و حتی ضرب و شتم مواجه می شوند .
رئیس اورژانس مازندران اظهار داشت : برای استفاده از توان و نیروی بانوان برای این منظور باید از این نظر برای آنها تمهیدات و سازو کار لازم اندیشیده شود تا با حفظ امنیت و شانیت آنها کارها صورت بگیرد .
وی گفت : مازندران با توجه به گستردگی سرزمینی ، حضور زیاد مسافران و نیز تردد بالای خودروها که منجر به بروز تصادفات زیاد نیز می شود ، نیازمند داشتن پایگاههای اورژانس مجهز چه به لحاظ امکانات فیزیکی و تکنولوژیکی و چه به لحاظ نیروی انسانی از جمله بهره گیری از توان و تخصص بانوان است .
بر اساس آمارهای رسمی ، مازندران در تعطیلات نوروزی سال جاری میزبان بیش از 15 میلیون نفر شب مسافر و گردشگر بود و بیش از چهار میلیون تردد خودروئی هم در جاده های این استان ثبت شد.
گزارش اورژانس مازندران هم حاکیست که در از 27 اسفند پارسال تا 14 فروردین امسال امدادگران و تکنسین های این مرکز بیش از هفت هزار ماموریت امدادرسانی انجام دادند که 20 درصد بیشتر از سال پیش بود.
بر اساس این گزارش ، بیش از پنج هزار مورد از این امدادرسانی ها مربوط به موارد غیرتصادفی بود که عمدتا بیماران قلبی و عروقی را شامل می شد ، بیمارانی که مرگ و زندگیشان به دست تکنسین های اورژانس رقم زده می شد.
آمار مربوط به امدادرسانی به تصادفات نیز در این مدت حدود 2 هزار مورد بود که طی آن یکهزار و 400 نفر تحت نظر تکنسین های اورژانس به بیمارستان ها و مراکز درمانی انتقال یافتند .
با این حال ، آمار مراجعه به ایستگاههای نوروزی سلامت که بانوان تکنسین تنها در آنجا مجال خدمات دهی داشتند در تعطیلات نوروزی امسال تنها کمتر از 2 هزار و 500 نفر بود .
** ارتباطات ، مهم ترین فضای مانور بانوان در اورژانس مازندران
رئیس اورژانس 115 مازندران با اشاره به اینکه استفاده از بانوان به عنوان تکنسین در اورژانس مازندران ضرورت دارد ، افزود : با توجه به اینکه بخشی از امدادخواهان اورژانس را زنان تشکیل می دهند حضور تکنسین هایی از این جنس مهم است .
وی اضافه کرد : هم اکنون که تمهیدات لازم برای به کارگیری تکنسین های زن در اورژانس فراهم نیست ، 50 زن در قسمت ارتباطات اورژانس مازندران فعالیت دارند .
وی ادامه داد : همچنین 6 زن به عنوان پزشک مشاور در پایگاههای اورژانس ساری ، بهشهر و آمل فعالیت دارند که علاوه بر ارائه خدمات تلفنی به تکنسین های اورژانس ، سر صحنه حوادث به تماس های تلفنی امدادخواهان مشاوره های لازم پزشکی می دهند .
** 18 هزار همیار اورژانس در مازندران
رئیس اورژانس مازندران به کلید خوردن طرح همیار اورژانس از سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت : تاکنون این طرح در شهرستان محمود آباد اجرا شد و پرسنل اورژانس با حضور در مدارس ، ادارات و مراکز آموزشی در این زمینه فعالیت دارند .
وی افزود : شرکت کنندگان در این طرح پس از طی کردن سه دوره آموزشی ، گواهینامه همیار اورژانس دریافت می کنند تا بتوانند هنگام روبرو شدن با مصدوم ، تا رسیدن پرسنل اورژانس ، اقدامات اولیه درمانی را انجام بدهند .
به گفته صالح طبری 18 هزار همیار اورژانس در محمودآباد وجود دارد که با گسترش این طرح در دیگر شهرستان های مازندران ، افراد بیشتری به جمع همیاران اورژانس استان اضافه خواهد شد .
وی همچنین از هماهنگی با راهنمایی و رانندگی مازندران برای برگزاری دوره های آموزشی خدمات درمانی پیش بیمارستانی به افرادی که برای اولین بار گواهینامه رانندگی می گیرند ، خبر داد .
صالح طبری گفت : با این کار تلاش می شود تا رانندگان تازه وارد با آگاهی از این نوع خدمات هنگام بروز حوادث آمادگی لازم برای نجات خود و یا همراهان خود داشته باشند .
مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان مازندران 84 پایگاه جاده ای ، شهری و هوایی دارد که 470 پرسنل ستادی و عملیاتی دارد که از این تعداد 350 پرسنل عملیاتی به عنوان تکنسین اورژانس دارای مدارک تحصیلی فوریت های پزشکی ، پرستاری و اتاق عمل هستند .
اورژانس مازندران ماهانه میانگین 6 هزار و 500 تا هفت هزار ماموریت انجام می دهد که در زمان تعطیلات و اوج گیری سفرها این میزان به بیش از هفت هزار ماموریت افزایش می یابد و از این تعداد بیشتر از 2 هزار و 500 ماموریت برای خدمات رسانی به مصدومان تصادفات است .
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.