به گزارش خبرنگار ایرنا ، این نیروگاه دارای 2 بخش یکی واحد توربین گازی و دیگری واحد بخار است که بر اساس اعلام سرمایه گذار آن بخش توربین گازی با ظرفیت تولید حدود 310 مگاوات در اردیبهشت ماه امسال وارد مدار می شود.
اگر چه عملیات ساخت این نیروگاه سال 1386 آغاز شده بود ، ولی تعلل صورت گرفته در سال های اولیه سبب شد تا روند اجرائی آن در برخورد با تحریم های ظالمانه متوقف شده و تمامی کارها مسکوت بماند.
تکمیل و تجهیز این نیروگاه به دنبال دستیبابی به توافق هسته ای (برجام ) و لغو برخی از تحریم ها ، از سرگرفته شد و از تابستان 95 نیز در پی چند بازدید مسئولان دولت یازدهم روند پرشتابی پیدا کرد.
یکی از اقدامات اساسی صورت گرفته در دولت یازدهم ، خریداری و وارد کردن تجهیزات این نیروگاه پس از حدود 9 سال از زمان عملیات اجرایی آن با همکاری سرمایه گذار بخش خصوصی بود که سبب شد امیدها برای به سرانجام رسیدن این طرح ملی را دوباره زنده کند.
این تجهیزات به علت تحریم های ظالمانه ، قابل انتقال به کشور نبود و پس از توافق هسته ای و شکسته شدن تحریم ها ، سرمایه گذار بخش خصوصی توانست در اواسط سال 95 این تجهیزات را از کشور ایتالیا خریداری و پس از بارگیری به وسیله یک فروند کشتی از طریق دریای سیاه و در ادامه دریای خزر وارد بندر نوشهر کند.
** سرمایه گذاری 1500 میلیارد تومانی
سرمایه گذار این طرح ملی روز پنجشنبه برای نشان دادن پیشرفت های صورت گرفته در تکمیل و تجهیز نیروگاه ، از جمعی از خبرنگاران شهرستان های نوشهر و چالوس دعوت و به همراه نماینده مردم شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی جزئیات بیشتری در باره وضعیت آن را تشریح کرد .
مدیرعامل شرکت تولید برق ' ماه تاب کاسپین ' که سرمایه گذار این طرح ملی شناخته می شود ، در این نشست از بهره برداری واحد توربین گاز این نیروگاه در اردیبهشت ماه امسال خبر داد و گفت که با بهره برداری این واحد حدود 310 مگاوات برق تولید و وارد مدار شبکه سراسری می شود.
یاسرگلزاری ، متوسط پیشرفت فیزیکی این طرح ملی را حدود 80 درصد اعلام کرد و افزود : عملیات پرشتاب ساخت این نیروگاه به خاطر رفع تحریم های ظالمانه از سوی دولت و تلاش های پیوسته مسئولان بویژه نماینده مجلس شورای اسلامی این منطقه از تابستان 95 انجام گرفت.
وی با بیان اینکه هم اکنون دست کم هزار و 300 نفر در این نیروگاه مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت : بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته واحد توربین بخار این نیروگاه اردیبهشت ماه سال 98 با ظرفیت تولید برق 150 مگاوات وارد مدار خواهد شد.
گلزاری میزان اعتبار پیش بینی شده برای ساخت و بهره برداری از این طرح ملی را حدود 260 میلیون یورو( 15 هزار میلیارد ریال ) اعلام کرد.
این سرمایه گذار گفت که از این میزان اعتبار حدود 215 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی تامین شده و بقیه نیز جزو سرمایه آورده سرمایه گذار بوده است که تاکنون ازاین میزان اعتبار ارزی ، حدود 175 میلیون یورو به پیمانکار پرداخت شده است.
گلزاری ابراز امیدواری کرد که با رفع مشکلات موجود در حوزه اعتباری و نیز اتصال خط نیروگاه به پست برق درجوارآن بتوان به وعده های داده شده در زمان بهره برداری از این نیروگاه عمل کرد.
** دستاوردی برای دولت و نظام
نماینده مردم شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت نیز دراین نشست ، گفت که ساخت این نیروگاه یکی از بزرگ ترین طرح های زیربنایی و اثرگذار منطقه است که در این دولت شاهد اجرای آن هستیم .
قاسم احمدی لاشکی افزود : پیش بینی هزار و 500 میلیارد تومان برای ساخت این نیروگاه یکی از دستاوردهای بسیارمهم نظام و دولت در بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در این منطقه است.
وی ، روند پرشتاب ساخت آزاد راه تهران - شمال ، طرح انتقال آب چالوس به 129 روستا و شهرهای نوشهر، چالوس ، هچیرود ، مرزن آباد با سرمایه گذاری حدود 300 میلیارد تومان ، ساخت ورزشگاه در شهرهای نوشهر و چالوس را از دیگر دستاوردهای نظام و دولت بیان کرد.
این نماینده مجلس گفت : اینکه فقط نقاط ضعف مسئولان و کارگزاران نظام ودولت در رسانه ها انتشار و انعکاس داده شود ولی از چنین تحولاتی برای آگاهی بخش افکارعمومی رسانه ها قصور کنند ، بی انصافی است.
شهرستان های محمود آباد ، نور ، نوشهر ، چالوس ، کلاردشت ، عباس آباد ، تنکابن و رامسر با 31 نقطه شهری و یکهزار و 251 روستا زیر پوشش شرکت توزیع غرب مازندران قرار دارند.
7078 / 1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.