به گزارش ایرنا ، وزارت بهداشت ،‌درمان و آموزش پزشکی ماه پیش در گزارشی دستورالعمل برنامه مدیریت مهندسی بهداشت محیط در سلامت نوروزی به روسای پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی استان ها ابلاغ کرد.
درپی ابلاغ این دستورالعمل ، نظارت دستکم 150 نفر از کارشناسان و بازرسان مهندسی بهداشت محیط بر مراکز تهیه ، عرضه و فروش مواد غذایی از امروز 15 اسفند آغاز شده و تا پایان روز 15 فروردین ماه سال 97 ادامه دارد.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی شهرستان چالوس روز سه شنبه پیش از اجرای این مانور در نشستی به همین منظور که در محل ساختمان جمعیت هلال احمر شهرستان چالوس برگزار شد ، گفت :‌ یکی از ماموریت های اصلی این کارشناسان نظارت های پیوسته بر مراکز تهیه ،‌ عرضه و فروش مواد غذایی در قالب این دستورالعمل است.
رحمت الله بیابانی افزود :‌ هرچند در دیگر روزهای سال نظارت بر این مراکز از سوی این دسته از کارشناسان انجام می گیرد ولی در تعطیلات نوروزی به علت اوج مسافرت ها بویژه در غرب مازندران طبیعتا نظارت ها با هدف پیشگیری ، مقابله و مهار طغیان بیماری ها واگیر و غیرواگیر متاثر از آب و غذا تشدید تر می شود.
وی اظهارداشت :‌ دربرنامه سلامت نوروزی کنترل و بازرسی ویژه از رستوران ها و اماکن بین راهی با اولویت کنترل کیفی مواد غذایی، بهداشت فردی و آب آشامیدنی نیز انجام می شود.
وی ادامه داد :‌ تجهیزات سیار بازرسی در همه بازرسی های بهداشتی همراه همکاران بازرس خواهد بود و نکته دیگر آنکه این کارشناسان در قالب تیم های بازرسی و نظارتی از 8 صبح تا 8 شب در طول یک ماه در روزهای تعطیل و غیر تعطیل در این روزها فعالیت دارند .
معاون بهداشتی شبکه بهداشت ،‌درمان و آموزش پزشکی شهرستان چالوس گفت :‌ براساس این دستورالعمل ستادی نیز مراکز بهداشتی شهرستان های غرب مازندران تشکیل شده و یک نفر نیز به عنوان کشیک از 8 صبح تا 8 شب کارهای هماهنگی و جوابگویی مراجعه کنندگان خواهد بود و یک نفر نیز از 8 شب تا 8 صبح فردا به عنوان آنکال تعیین شده است.
بیابانی افزود :‌ در این برنامه علاوه بر بازرسی های بهداشت محیطی که به صورت تخصصی توسط اکیپ های بازرسی انجام می شود، بازرسی های مشترک نیز با مسئولان تعزیرات حکومتی، شبکه دامپزشکی، اداره اماکن نیروی انتظامی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مراجع قضایی و ستاد نوروزی شهرستان های غعرب مازندران نیز در این ایام انجام خواهد گرفت.
وی گفت که سامانه تلفنی 190 آمادگی پاسخگویی را به هموطنان در طول برنامه دارد و هموطنان هر گونه شکایت مرتبط با رعایت نکردن بهداشت فردی و عرضه مواد غذایی غیر بهداشتی یا تاریخ گذشته، رعایت نشدن بهداشت و نظافت واحدهای ارائه دهنده خدمات و عدم رعایت بهداشت و نظافت در سرویس های بهداشتی عمومی و نمازخانه ها به ویژه در مسیر راه های ارتباطی شهرها و پمب بنزین ها و ترمینال های مسافربری زمینی و هوایی را به این سامانه گزارش دهند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.
درپایان مانورمهندسی بهداشت در برنامه سلامت نوروزی با حضور بازرسان بهداشت محیط با خودروهای ویژه از مقابل ساختمان جمعیت هلال احمر چالوس تا مناطقی از شهر چالوس انجام شد.
حفظ سلامت شهروندان و مسافران نوروزی، تامین و ارتقای ایمنی مواد غذایی در سطح عرضه و نظارت و رعایت بهداشت آب و پیشگیری از بروز اپیدمی منتقله از آب و غذا از اهداف برگزاری این مانور اعلام شد.
نوشهر، نور ، چالوس ، کلاردشت ،‌عباس آباد ، تنکابن ،‌رامسر و محمود آباد با جمعیتی دستکم یک میلیون نفر جزو شهرستان های غربی مازندران محسوب می شود.
7078 /1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.