دکتر علی کریمی مله روز دوشنبه در نشست بررسی علمی پروژه انتقال آب دریای خزر که در دانشگاه مازندران برگزار شد ، افزود : این پروژه بی بهره از دانش کارشناسی و زایل کننده امید اجتماعی و سیاسی است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران اظهار کرد : سیاست خوب سیاستی است که از سوی جامعه پذیرفته شود، شهروندان و گروه های ذینفع احساس کنند ارزشهای حیاتی آنها در آن لحاظ شده و از نظر تکنیکی و علمی صحیح باشد و با استانداردها و موازین علمی قابل دفاع باشد.
او تاکید کرد: سیاست خوب همچنین باید منطبق با برنامه و سیاست های کلان باشد، مشروع بوده و با قوانین و اسناد بالادستی سازگار باشد و از حمایت مردمی برخوردار باشد.
به گفته کریمی ارزیابی های گزینه های مرتبط با پاسخگویی این طرح همچون کاهش مصرف، پایدارسازی منابع آب، ارزیابی سنخیت پروژه با اسناد بالادستی که سازگار نیست، نیز صورت نگرفته است.
وی گفت: این طرح بدون شفافیت، پژوهش و توجیه اقتصادی است و با استناد به اصول و گزاره های معتبر علمی جهانی اجرای این پروژه فاقد توجیه است و با توجیه سیاسی با این مفهوم که نیروهایی که می توانند طرح های غیرکارشناسی را از مجرای تصمیم گیری عبور دهند، توان لابی گری دارند ، توان اعمال فشار دارند، آن را طرح می کنند.
وی افزود : این طرح با منطق سیاستگزاری جهانی سازگاری ندارد، حتی توجیه اقتصادی ندارد، بنیادهای توازن اکوسیستم را به هم میزند و آن را تخریب می کند و اینکه در دستور کار قرار میگیرد و اذهان را به خود مشغول می کند دارای لابی های قدرت پشت پرده و شبکه لابی های قدرت است که ظاهرسازی دارد.
وی تصریح کرد : این طرح از زوال و ضعف و ناکارآمدی نظام مدیریتی ما بویژه در حوزه اب حکایت دارد، پیامدهای سیاسی هم دارد از جمله بین مبدا و مقصد بی ثباتی ایجاد می کند، محلی گرایی های واگرانه را تشدید می کند، روند توسعه مبدا را مختل می کند هیچ چشم اندازی هم برای توسعه مقصد ندارد.
استاد دانشگاه مازندران گفت: همچنین احساس محرومیت و تبعیض را در مازندران فعالتر می کند و امنیت اجتماعی را در این استان تحت الشعاع قرار می دهد.
کریمی ادامه داد : بحرانی که امروز دامن گیر ماست نتیجه فقدان تصمیمات عالمان به هنگام و روزامد و غلبه نگاه های سیاسی، چانه زنی های نامتعارف در نظام تصمیم گیری ما دارد و این واقعیت انکار ناپذیر امروز نتیجه فقدان دانش و مهارت است که باعث شده فرایند مدیریت منابع ابی ما به شدت آسیب ببیند.
**تناقض گویی در هدف از انتقال آب خزر به فلات مرکزی
استاد جامعه شناسی دانشگاه مازندران نیز گفت : طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی از حدود 20 سال پیش مطرح شد و همواره تا به امروز در اعلام هدف از اجرای این طرح سخنان متناقضی از سوی مسئولین مطرح شنیده شد .
محمود شارع پور افزود: چنین جلساتی باید همراه با حضور موافقین و مخالفان باشد اما متاسفانه با وجود اینکه متولیان طرح انتقال آب قول حضور در جلسه را داده بودند اکنون غائب هستند .
وی گفت : نخستین بار به صورت جدی در سال 91 با حضور رئیس جمهور در منطقه ساری اعلام شد که قرار است کارخانه آب شیرین کن در این منطقه ساخته شود که پیمانکار آن از پیش طرح مطالعاتی خود را انجام داده است .
استاد جامعه شناسی دانشگاه مازندران بیان کرد : یکی از سوال های مهم این است که کارفرمای این طرح کیست ؟
شارع پور در جواب این سوال گفت : شرکتی به نام ' مدیریت منابع آب ایران ' وابسته به وزارت نیرو که حتی در مورد خصوصی بودن و یا دولتی بودن این شرکت ابهامات بسیاری وجود دارد .
وی اضافه کرد : حتی وزارت نیرو هم نتوانسته به ما پاسخ دهد که این شرکت خصوصی است یا نه ؟
استاد دانشگاه مازندران و یکی از متولیان برگزاری این نشست اظهار کرد : مجری طرح قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و مشاور طرح شرکت مهاب قدس می باشد .
او گفت : این سه ضلع طرح انتقال آب خزر همان تیمی هستند که پروژه سد ' گتوند' را انجام دادند که امروز به دلیل جایابی اشتباه سد و نفوذ لایه های نمکی به آب سد و شور شدن آب کارون ، به عنوان فاجعه زیست محیطی شناخته می شود .
شارع پور ادامه داد : اکنون همه این سه شرکت مدعی هستند که اقدامات مطالعاتی را انجام داده اند و طرح تحقیقاتی پروژه انتقال آب خزر به فلات مرکزی را تکمیل کرده و ارجاع داده اند که با توجه به حقوق شهروندی و دسترسی آزاد به اطلاعات هیچ جزئیاتی از آن تاکنون منتشر نشده است .
این استاد دانشگاه افزود: آب شرب ، صنعت و کشاورزی صنعتی از مصارف مورد هدف در این طرح اعلام شد و در ابتدای طرح گفته شده بود که از 200میلیون متر مکعب آب انتقالی 50 میلیون متر مکعب برای آب شرب است اما الان گفته می شود برای معادن هم هست.
وی افزود: مجریان طرح در ابتدا اعلام کردند این طرح برای تامین آب جمعیت 500 هزار نفری است که نه دهم جمعیت سمنان می باشد و منطقی نیست و برخی صحبت از افزایش جمعیت این استان و بارگذاری جمعیت می کنند.
این استاد دانشگاه مازندران گفت: برای طرح شیرین سازی آب از کنار دریا باید دوبرابر نیاز آب از دریا گرفته شود، 50 درصد آن را شیرین سازی کرده و 50 درصد بقیه را با غلظت دوبرابر به دریا بازگرداند.
وی با اشاره به آغاز اجرای این طرح افزود: محل اجرا حدفاصل فرح آباد تا نکا در محدوده گهرباران است به تعاونی های صید هم پیشنهاد رهاسازی شغل خود در ازای دریافت وجه قابل توجه شده است.
شارع پور ادامه داد : مسیر حرکت لوله ها از گهرباران به ساری و انتقال به سمنان بوده و این طرح شامل آبگیری از دریا، نیروگاه برق، ایستگاه پمپاژ، خطوط انتقال و مخازن ذخیره کننده است.
استاد جامعه شناسی دانشگاه مازندران تصریح کرد : این طرح 23 هکتار جنگل تراشی برای خط لوله و 480 مگاوات برق نیاز دارد و فاجعه بزرگی در برق استان و قطع برق وحشتناکی را شاهد خواهیم بود.
او تاکید کرد : برای این پروژه 9 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است در حالیکه کل اعتبارات عمرانی کشور بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان است و برای این پروژه که اولویت آن زیر سوال است یک سوم بودجه عمرانی کشور باید هزینه شود.
بر اساس اعلام مسولان نشست بررسی علمی انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ، دکتر فاطمه کاردل استاد علوم محیط زیست ، دکتر عزیر عباسی استاد مهندسی عمران دانشگاه نوشیروانی بابل ، دکتر سید خلاق میرنیا رئیس دانشگاه مازندران و دکترای خاک شناسی از دانشگاه تربیت مدرس ، دکتر علی کریمی مله استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران ، دکتر محمود شارع پور استاد جامعه شناسی دانشگاه مازندران و دکتر مسعود فریادی استاد تخصصی حقوق عمومی در زمینه عمومی سازی حفاظت محیط زیست در حقوق ایران در این همایش پیامدهای انتقال آب دریای خزر را بررسی می کنند.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.