معاون فنی دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: استان مازندران می تواند در تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری از غرق شدگی توسط دستگاههای اجرایی مرتبط با موضوع غرق شدگی نقش محوری داشته باشد.

به گزارش ایلنا از ساری،جلسه کمیته پیشگیری از غرق شدگی در شمال کشور با حضور نمایندگان دانشگاه های علوم پزشکی گیلان، گلستان، بابل و مازندران و دستگاه های اجرایی استان در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران  برگزار شد.

مغیثی معاون فنی دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیروزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه با بیان این مطلب که دستگاههای اجرایی استانهای شمالی برای کاهش غرق شدگی و مرگ ومیر ناشی از آن برنامه عملیاتی تدوین کنند،  خواستار طرح موضوع پیشگیری از غرق شدگی در جلسات کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان های شمالی جهت حساس سازی و جلب حمایت سیاست گذاران شد. وی ضمن تقدیر از اقدامات سازمان ها و ادارات مرتبط با کاهش میزان غرق شدگی گفت :  استان مازندران می تواند در تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری از غرق شدگی توسط دستگاههای اجرایی مرتبط با موضوع غرق شدگی نقش محوری داشته باشد.

معاون فنی دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیروزارت بهداشت بر تقویت ثبت اطلاعات و ارائه گزارشات مورد نیاز سازمان ها توسط پزشک قانونی ، ارتقاء آموزش های عمومی مربوط به غرق شدگی از طریق هماهنگی با صدا و سیمای ملی  تاکید نمود.

اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این جلسه ضمن ارائه گزارش غرق شدگی در منطقه شمال کشور گفت :  به دلیل سهم ساحلی و گردشگری ویژه استان مازندران، ۸۰ درصد موارد غرق شدگی استانهای شمالی کشور در استان مازندران رخ داده که با اقدامات موثر استانداری مازندران خوشبختانه موارد غرق شدگی و آمار مرگ ومیر ناشی از آن رو به کاهش است.

در ادامه این جلسه نمایندگان دانشگاههای علوم پزشکی گیلان ، گلستان و بابل و نمایندگان سازمانهای مرتبط با موضوع غرق شدگی دراستان مازندران نیز گزارشات مناطق تحت پوشش خود و نحوه اقدامات مدیریتی در این زمینه را گزارش دادند. عدم نصب کافی تابلوهای هشدار دهنده ، مشکلات تردد وسایل نقلیه اورژانس در عملیات امداد ساحلی ، غرق شدگی در نواحی ساحلی که توسط بخشهای خصوصی مدیریت میشوند ، مشکلات پرداخت حقوق و مزایای به هنگام ناجیان غریق ، شنا در ساعات غیر فعال ناجیان غریق به ویژه شب هنگام و شنا در مناطق ممنوعه از چالشهای مطرح در این زمینه بودند. در استانهای ساحلی شمالی تقویت تیمهای ناجی غریق از حیث کمیت و تجهیز آنان به جت اسکی و موتورولانس ، ایجاد کمپهای موقت ساحلی فوریتهای درمان (۱۱۵) ، تقویت گزارشات به هنگام بین دستگاهی و حمایت های مدیریتی استانداریها کمک شایانی به کاهش موارد غرق شدگی و مرگ ناشی از آن نموده است.

در جلسه کمیته پیشگیری از غرق شدگی که با حضور نمایندگان دانشگاه های علوم پزشکی گیلان، گلستان، بابل و مازندران و نیز سازمان ها و ادارات کل پزشکی قانونی، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان، امور شهری استانداری، هیأت نجات غریق استان، پدافند غیرعامل، حوادث و فوریت های دانشگاه، معاونت اجتماعی دانشگاه، مدیریت سلامت محیط و کار و آموزش سلامت استان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سالن اجتماعات مرکز بهداشت استان مازندران برگزار شده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.