به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد اسلامی روز سه شنبه در نشست شورای اداری شهرستان میاندرود در شهر سورک افزود : شهرداری ها و دهیاری ها حق ندارند این اعتباری را که از سوی دولت به آنها اختصاص می یابد ، صرف هزینه های جاری کنند.
نماینده عالی دولت در مازندران معاونت عمرانی استانداری را موظف کرد تا بر نحوه هزینه شدن درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده که در اختیار شهرداری ها و دهیاری ها قرار می گیرد ، نظارت کند.
اسلامی گفت : در 9 ماهه سال جاری یکهزار و 950 میلیارد ریال از محل درآمد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری و دهیاری های مازندران پرداخت شد که باید این بودجه برای طرح های عمران شهری هزینه شود.
طبق قانون حدود 47 صدم از درآمد ناشی از مالیات بر ارزش افزوده باید در بین شهرداری و دهیاری ها توزیع شود.
بر اساس آمارهای رسمی ، در سال گذشته از این محل حدود سه هزار میلیارد ریال به شهرداری و دهیاری های مازندران پرداخت شد که گفته می شود بیشتر این مبلغ را صرف هزینه جاری در این نهادها کردند.
مجموع درآمد مالیاتی پیش بینی شده برای مازندران در بودجه سال 96 افزون بر13 هزار میلیارد ریال است.
** ذخیره سازی 600 هزار تن مرکبات
استاندار مازندران همچنین در این نشست به تولید مازاد مرکبات در این خطه شمال کشور اشاره کرد و گفت که در سال جاری حدود 600 هزار تن از مرکبات باغداران در سردخانه ها برای تنظیم بازار ذخیره سازی شده است .
اسلامی هدف از این اقدام را حفظ تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار و جلوگیری از کاهش یا افزایش ناگهانی قیمت برشمرد و افزود : روند تنظیم بازار محصولات کشاورزی برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان نیاز به همکاری بیشتر خود کشاورزان دارد .
وی گفت : دست اندرکاران حوزه کشاورزی باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که محصولات کشاورزی بدون حضور دلالان وارد بازار مصرف شود.
رئیس شورای برنامه ریزی مازندران گفت : کشاورزان ما باید در این ارتباط با مدیران بخش کشاورزی همکاری کنند و خودشان دست واسطه ها را کوتاه کنند.
** مشوق صادراتی برای مرکبات
رئیس شورای کشاورزی مازندران همچنین گفت که در سال جاری با پیشنهاد استان و تصویب هیات وزیران ، مشوق های صادراتی برای صدور مرکبات مصوب شد که می تواند رونق صادرات این محصولات را به دنبال داشته باشد.
اسلامی مشروط شدن واردات موز به صدور مرکبات را از مشوق های مهم صادراتی دولت بیان کرد و افزود : بر اساس این مصوبه وارد کنندگان موز باید معادل 20 درصد واردات این محصول به کشور ، مرکبات صادر کنند که این مشوق راهگشا برای صدور بخشی از ظرفیت های مازاد مرکبات استان به خارج می شود.
** توقف واحدهای صنایع تبدیلی مرکبات در مازندران
استاندار مازندران یکی از مشکلات بازار مرکبات استان را تعطیلی کارخانه های فراوری دانست و گفت : هم اکنون تعدادی از واحد فراوری مرکبات در غرب مازندران به علت تغییر در نوع محصول تولیدی از پرتقال محلی ( شهسواری) به تامسون رو به تعطیلی نهاد.
اسلامی افزود : باید مدیران این واحدها برای همسان سازی فعالیت واحد صنعتی خود متناسب با تولید مرکبات اقدام کنند و یا در صورت تقاضا برای سرمایه گذاری جدید از حمایت های استانی برخوردار می شوند.
در مازندران سالانه 2.5 میلیون تن مرکبات تولید می شود.
** اشتغال روستایی اولویت دولت
استاندار مازندران همچنین گفت که در سال جاری دولت تسهیلات ارزان قیمتی را برای اشتغال روستایی در اختیار استان ها قرار دارد و روستاییان می توانند با ارائه طرح های خوداشتغالی از این تسهیلات بهره مند شوند.
اسلامی افزود : علاوه بر کشاورزی ، باید از ظرفیت های گردشگری و بومگردی در روستاهای مازندران نیز برای اشتغال استفاده کرد و تسهیلات مناسب نیز برای پرداخت به طرح های این حوزه وجود دارد.
وی ادامه داد : جهت گیری توسعه در این استان بر محور کشاورزی، گردشگری و صنعت است و دولت نیز خود را موظف به توسعه زیرساخت ها می داند تا سرمایه گذاران بتوانند وارد کار شوند.
نماینده عالی دولت در مازندران گفت : نباید انتظار داشته باشیم با محدودیت مالی موجود تمام مشکلات را دولت از سر راهمان بردارد، بلکه باید با ایجاد زیرساخت ها زمینه را برای جذب سرمایه های مردمی و بخش خصوصی فراهم کنیم.
** توسعه زیرساخت در شهرستان نوپای میاندرود
استاندار مازندران با اشاره به عقب ماندگی شهرستان تازه تاسیس میاندرود از زیرساخت های توسعه ای گفت که برنامه ریزی برای تامین زیرساخت ها برای توسعه این شهرستان در دست اجرا قرار گرفت و دولت نیز در حد توان برای توسعه زیرساخت ها کمک کار است.
اسلامی افزود : این شهرستان در حاشیه محور ترانزیتی کشور واقع شد که باید با سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نسبت به درآمدزایی و اشتغال جوانان از این محل زیرساخت های مورد نیاز از سوی بخش خصوصی فراهم شود.
نماینده عالی دولت در مازندران همچنین تمامی دستگاههای دولتی استانی را موظف کرد تا زیرمجموعه شهرستانی خود را در میاندرود مستقر کنند.
اسلامی اظهار داشت : در حال حاضر تعداد زیادی از ادارات شهرستانی در میاندورد مستقر شد و سایر دستگاهها باید هرچه سریع تر نسبت به استقرار ادارات شهرستانی خود اقدام کنند.
شهرستان میاندورود یکی از شهرستان‌های استان مازندران به مرکزیت شهر سورک است که از غرب به شهرستان ساری و از شرق به شهرستان نکا ارتباط دارد ونامگذاری شهرستان نیز به علت قرارگیری بین رودخانه نکاء رود درشرق و رودخانه تجن درغرب است .
شهرستان میاندرود با جمعیت 58 هزار نفری در سال 89 با پیشنهاد وزارت کشور و تایید هیات وزیران تشکیل شد.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.