به رغم سخنان و وعده های مسئولین، هنوز هم بسیاری از سرمایه گذاران در بروکراسی دست وپاگیر حوزههای مختلف گرفتارند، موضوعی که باعث شده در کنار بودجه شهرداری شیراز، یک تکلیف چندهزار میلیارد تومانی جذب سرمایه گذاری نیز دیده شود تا شاید حوزه سرمایه گذاری این شهر تکانی به خود دهد. در این میان اما امسال ضرورت کمک بخش خصوصی به شهر بیش از سال های دیگر احساس می شود؛ آن هم در شرایطی که با گذشت 10 ماه از سال هنوز بخش زیادی از بودجه شهرداری تحقق نیافته است.
رییس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای شهر شیراز در این رابطه به «خبرجنوب» گفت: در حال حاضر وضعیت سرمایه گذاری در کل کشور خوب نیست و شهرداری نیز به تبع همین موقعیت نتوانسته آنچنان که باید در این حوزه توفیق چشمگیری داشته باشد که در این ارتباط تعدادی از بسته های سرمایه گذاری که شهرداری تعریف کرده بود، محقق و جذب شده اما برخی از این بسته ها تحقق نیافته و ما برای تحقق این مهم، پیگیری های لازم را انجام داده ایم.
سینا بنی زمانی با اشاره به برخی سیاست گذاری های شورا در زمینه رونق حوزه سرمایه گذاری شهر، افزود: در همین باره سیاست های کلی حوزه سرمایهگذاری تهیه شده و به تصویب شورای شهر نیز رسیده تا بعد از تائید هیات تطبیق به شهرداری ابلاغ شود.
وی ادامه داد: سیاست های حوزه سرمایه گذاری در 7 بند تدوین شده که به شهرداری کمک می کند تا بهتر در این حوزه فعالیت کند. تاکید ما آن است شهرداری بسته های سرمایه گذاری را تعریف کند که برای سرمایه گذاران جذابیت داشته باشد و به یک درآمد پایدار برای شهرداری نیز بدل شود.
بنی زمانی گفت: بسته های سرمایه گذاری باید دارای تنوع بسیاری باشد و از پروژه های کوچک تا پروژه های کلان در هر حوزه ای در آنها دیده شود تا بتوانیم به سلایق مختلف در حوزه سرمایه گذاری پاسخگو باشیم.
وی با اشاره به تعریف تعدادی بسته سرمایه گذاری کلان در شهر شیراز گفت: یکی از پروژه هایی که در قالب یک بسته سرمایه گذاری تعریف شده، شهربازی مدرن شهر شیراز است که بیش از 400 میلیارد تومان برآورد شده و با چند سرمایه گذار برای اجرای آن وارد مذاکره شده ایم.
وی افزود: برای تسهیل در حوزه سرمایه گذاری و شتاب بیشتر این حوزه، بخش شهرسازی نیز باید با سرعت بیشتری فعالیت کند و در کنار آن نیازمند یک بازنگری در صدور مجوزهای سرمایه گذاری و ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری هستیم تا سرمایه گذار برای صدور و دریافت مجوزها نیاز باشد تنها به یک حوزه شهرداری که همان سازمان سرمایه گذاری است، مراجعه کند.
بنی زمانی در خصوص رویکرد شورای شهر به حوزه های سرمایه گذاری در شیراز نیز گفت: در گذشته در شیراز و سایر شهرها بیش از تقاضا در حوزه تجاری و مسکونی سرمایه گذاری صورت گرفته و امروز شاهد پیشی گرفتن عرضه در این حوزه نسبت به تقاضای بازار هستیم که به همین دلیل رکود در این حوزه ها را شاهدیم.
وی ادامه داد: با توجه به این موضوع، رویکرد شورای پنجم درخصوص سرمایه گذاری بیشتر به سمت بخش گردشگری است اما باید مراقب باشیم که آفتی که گریبانگیر پروژه های تجاری و مسکونی شد به این حوزه نیز سرایت نکند.
عضو شورای شهر شیراز گفت: در این ارتباط شهرداری شیراز را ملزم کرده ایم بسته های گردشگری تعریف کند که فراتر از شیراز و حوزه استان و حتی بین المللی باشد تا خود این پروژه ها تبدیل به یک جذابیت ملی و بین المللی گردشگری جدید شود چرا که یکی از مواردی که در حوزه گردشگری باید به آن توجه شود ایجاد جاذبه های جدید گردشگری در شهر است که سالهاست در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.
عضو دیگر شورای شهر نیز در این رابطه گفت: ما باید تلاش کنیم فعالیتها و جلساتمان در این حوزه خروجی خوبی داشته باشد چرا که تاکنون تمامی فعالیت ها در حد جلسه و وعده بوده و کمتر شاهد خروجی در حد شیراز بودیم.
سیروس پاک فطرت افزود: شهرداری برای ورود به حوزه سرمایه گذاری نباید منتظر شورا باشد بلکه خود باید موارد را دنبال کند.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر ما نباید منتظر باشیم که سرمایه گذار پیش ما بیاید و ما با او خوب برخورد کنیم بلکه ما باید خود نزد سرمایه گذار برویم و سرمایه گذاران داخلی و خارجی را شناسایی و به شیراز دعوت کنیم. این باعث می شود سرمایه گذار با اشتیاق نزد ما بیاید.
پاک فطرت تصریح کرد: در این میان شهرداری و شورا می توانند محور سرمایه گذاری باشند اما به طور قطع نمی توانند تمام کننده باشند و باید فضا از طرف سایر ارگان ها نیز مهیا باشد.
وی افزود: شهرداری در حال حاضر بستههای خوبی در حوزه سرمایهگذاری تعریف کرده که باید به سمت عملیاتی و اجرایی شدن این بسته ها برویم.
عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز درخصوص میزان تحقق بودجه امسال شهرداری شیراز گفت: تا دو هفته قبل 51 درصد بودجه امسال محقق شده بود که پیش بینی می کنیم با این وضعیت تا پایان سال 70 درصد بودجه محقق شود، 30 درصد بودجه محقق نشود و شهرداری 700 تا 800 میلیارد تومان لایحه اصلاح بودجه به شورا بیاورد.
وی خواستار نگاه علمی و عملیاتی به حوزه سرمایه گذاری شد و افزود: بحث سرمایه گذاری را باید از بودجه جدا بدانیم و شهرداری نیز با نگاه علمی بستههایی را پیشنهاد دهد که عملیاتی می شود و شهردار خود باید در این زمینه محور فعالیت ها باشد.
رییس سازمان سرمایه گذاری شهرداری شیراز هم با اشاره به مشکلاتی که در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی وجود دارد به خبرنگار ما گفت: امروز ما در شهرداری شیراز در تمامی حوزه ها، بسته های سرمایه گذاری کوچک و بزرگی تعریف کرده ایم و از همه روش ها برای جذب سرمایه گذاران استفاده میکنیم، از ساخت هتل، پروژه های مسکونی، تجاری و گردشگری گرفته تا پروژه های مربوط به حوزه های خدماتی مانند بازیافت.
حسام قلعه دار با اشاره به برخی از بسته های تعریف شده در حوزه گردشگری از جمله آکواریوم بزرگ شهر، تله کابین، پارک آبی و شهربازی 35 هکتاری شیراز، گفت: در روش جدید ما به سرمایه گذار بسته و ظرفیت سرمایهگذاری را معرفی و زمین آن را مشخص میکنیم و سرمایه گذار خود طرح مورد نظرش را برای ما می آورد و ما او را محدود نمی کنیم که فقط طبق طرحی که ما به او ارائه دادیم عمل کند. به عنوان مثال در پروژه هتل 5 ستاره 40 طبقه ابتدای خیابان نیایش، در طرحی که سرمایه گذار برای ما آورده، این هتل 31 طبقه دارد که ما نیز با آن موافقت کردیم.
وی افزود: ما تنها بسته سرمایه گذاری و میزان آن را اعلام می کنیم و این سرمایه گذار است که طرح و ایده خود را می آورد که شاید حتی یک درصد طرح ما را هم عملیاتی نکند و تمامی این موارد با مذاکره و تعامل انجام می شود.
قلعه دار ادامه داد: در حال حاضر ما بیش از 80 بسته سرمایه گذاری را در سازمان تعریف کرده ایم که این جدای از بسته های سرمایه گذاری مناطق 11 گانه شهرداری شیراز است.
وی گفت: البته هنوز هم برخی سنگ اندازی ها بر سر راه سرمایه گذاران وجود دارد و ما به دنبال رفع این موانع هستیم و اگر سرمایه گذاری بیاید او را از دست نمی دهیم.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 831848
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.