به گزارش خبرنگار ایرنا ،کارشناسان برنج میزان آب مصرفی اراضی شالیزاری به ازای هر هکتار را به طور میانگین هشت تا 10 هزار مترمکعب اعلام می کنند که با اعمال مدیریت و کارهای فنی و مهندسی مانند آبیاری تناوبی و پلاستیک کشی بر روی کرت ها تا 30 درصد می توان از میزان آب مصرفی کم کرد.
بر پایه آمارهای رسمی از وزارت جهاد کشاورزی، استان های گیلان و مازندران حدود 480هزار هکتار شالیزار دارد که از این اراضی، سالانه بیش از 700 هزار تن در گیلان و 950 هزار تن برنج سفید در مازندران بدست می آید.
**کاهش 46درصدی ذخیره آب پشت سدهای مازندران
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفته که در حال حاضر ذخیره آب پشت سدهای استان به 125میلیون مترمکعب رسیده که به نسبت ظرفیت 325میلیون مترمکعبی آن ،کمتر از نصف آبگیری شده است.
از آنجاییکه تامین آب 36 درصد از اراضی شالیزاری استان مازندران از طریق چاه، 15 درصد از طریق آببندان ها، 31 درصد از طریق سد و کانال و مابقی به صورت تلفیقی از منابع موجود صورت می گیرد ، مدیریت آبیاری تناوبی بر منابع آب کشاورزی استان قابل اجرا است.
**صرفه جویی 30درصدی آب با اجرای آبیاری تناوبی در مزارع برنج مازندران
رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران میزان آب مصرفی اراضی شالیزاری به ازای هر هکتار را به طور میانگین هشت تا 10 هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: با احتساب سطح شالیزاری استان 2 میلیارد مترمکعب آب مورد نیاز است که با اعمال مدیریت و کارهای فنی و مهندسی مانند آبیاری تناوبی و پلاستیک کشی بر روی مرزهای شالیزاری تا 30 درصد می توان از میزان آب مصرفی کم کرد.
ابراهیم قربان نژاد با اشاره به این نکته که اب زمین های شالیزاری از طریق چاهها و آببندان ها تامین می شودبه راحتی قابل مدیریت است، اظهار داشت: یعنی می توان آبیاری تناوبی را تا سه مرحله انجام داد.
وی توضیح داد: صد البته اگر طرح تسطیح و یکپارچه سازی زمین های کشاورزی استان مازندران به صورت کامل اجرا شود، به طور یقین مصرف آب در برنجکاری تا نصف یعنی از 2میلیارد متر مکعب به یک میلیارد متر مکعب نیز کاهش می یابد.
مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب از ویژگی های اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری است .
مکانیزه شدن ،افزایش تولید در واحد سطح ،کاهش هزینه و از همه مهم تر کشت مجدد برنج از دیگر مزایای اجرای طرح تسطیح و یکپارچه سازی زمین های شالیزاری است.
طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در کشور از سال 70 آغاز شد و تاکنون در 70 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان و 60 هزار هکتار در مازندران اجرا شده است.
قربان نژاد درباره وضعیت برنج مازندران گفت: امسال به دلیل عدم تامین آبی که در شهرستان های ساری و نکا بوجود آمد ،100 هکتار از شالیزارها برنج کشت نشد و سطح زیرکشت این محصول در استان به 213 هزار و 425 هکتار رسید که 50 هزار و 100 هکتار به انواع ارقام پرمحصول و 163 هزار و 325 هکتار به ارقام محلی اختصاص داشت.
وی افزود: در فصل برنجکاری گذشته حدود 6 هزار هکتار شالیزار در منطقه شرق استان مازندران تحت استرس کم آبی قرار گرفت.
وی گفت: همسو با ترویج اهمیت آبیاری تناوبی بین شالیکاران سال گذشته کلاس های آموزشی برای اجرای این روش آبیاری برای صاحبان بیش از 66 هزار هکتار برگزار شد که این دوره های آموزشی امسال بیشتر می شود.
رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به این نکته که از 163هزار هکتار سطح زیر کشت ارقام محلی شامل طارم هاشمی 64 درصد، طارم محلی 29 درصد و مابقی مربوط به سایر ارقام محلی بوده است، گفت: از 50 هزار هکتار سطح زیر کشت ارقام پرمحصول شیرودی 62 درصد، فجر 23 درصد ، ندا 12 درصد و مابقی سطوح مربوط به سایر ارقام پرمحصول بوده است.
قربان نژاد خاطرنشان کرد: امسال یک هزار و 431 تن انواع بذر شیرودی، فجر، ندا و طارم هاشمی از طریق شرکت های تامین کننده بذر استان تامین و خریداری شد تا پس از بوجاری بین کشاورزان توزیع می شود.
رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطر نشان کرد: پارسال برای تشویق و ترغیب کشاورزان به کشت ارقام پر محصول، 717 تن بذر ارقام شیرودی، فجر و ندا به صورت یارانه دار بین کشاورزان توزیع شد.
بنابر اظهارات کارشناسان یکی از اهداف اصلی شخم زمستانه شالیزارهای مازندران و جلو افتادن زمان خزانه گیری علاوه بر افزایش تولید محصول ،استفاده بهینه از نزولات جوی و آب سطحی است.
کشت برنج با شخم و شیار ، خزانه گیری و آب تخت کردن شالیزار از ماه اسفند در مازندران آغاز می شود و به طور معمول در اواخر ماه فروردین به مرحله نشاء می رسد.
**آبیاری نوین عامل جلوگیری از اتلاف آب و افزایش راندمان آن
معاون آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، بخش کشاورزی را بزرگترین مصرف کننده آب کشور دانست و گفت: به لحاظ محدودیت منابع آبی، تلاش برای بهبود بهره وری از آب و تامین امنیت غذایی به عنوان بخش های اساسی کشاورزی اجتناب ناپذیراست.
ایرج صاعدی در گفت و گو با ایرنا همچنین با اشاره به این نکته که امروز عبور از کشاورزی سنتی و حرکت به سوی روش های نوین آبیاری بیش از پیش در کشور احساس می شود، اظهار داشت: خشکسالی های پیاپی، کاهش نزولات آسمانی و افت قابل توجه سطح آب زیر زمینی در سال های اخیر، ضرورت اصلاح روش های آبیاری را بیش از نشان می دهد.
وی خاطرنشان کرد: با بهره گیری از آبیاری نوین در بخش کشاورزی از هدر رفت و اتلاف آب جلوگیری کرده و راندمان آبیاری را می توان به میزان قابل توجهی افزایش داد.
معاون آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: هر یک درصد بهبود در راندمان آبیاری در بخش کشاورزی معادل ساخت سه سد بزرگ در کشور است.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.