به گزارش ایرنا، آبیاری‌های نوین به 2 روش آبیاری قطره‌ای و بارانی انجام می‌شود و آبیاری بارانی تا 70 درصد و آبیاری قطره‌ای تا 95 درصد صرفه جویی در مصرف آب را در پی دارد.
پنج هزار هکتار از حدود 28 هزار هکتار طرح آبیاری نوین کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم اجرا شد و حدود 2 هزار هکتار دیگر نیز در دست اجراست.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: طی چهار سال گذشته بیش از پنج هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی دیم استان با پمپاژ آبهای سطحی به آبی تبدیل شده است.
عبدالعلی بهاءالدینی افزود: اجرای این طرح علاوه بر استفاده بهینه از آب‌های سطحی سبب افزایش تولید و درآمد کشاورزان نیز شده است.
وی عنوان کرد: با اجرای این طرح حدود 2 هزار و 500 شغل مستقیم در این استان ایجاد شد.
بهاءالدینی اضافه کرد که در چهار سال اخیر بیش از 30 طرح زیربنایی برای تبدیل زمین‌های کشاورزی دیم به آبی اجرا شد.
وی این طرح‌ها را شامل احداث ایستگاه پمپاژ، اجرای ابنیه، اجرای تأسیسات مکانیکی، برقی و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار اعلام کرد.
مدیر شعب بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار کرد: 245 میلیارد ریال از 300 میلیارد ریال اعتبار حمایتی دولت در سال 95 به اجرای طرح‌های آبیاری نوین در این استان جذب شد.
اله داد محمدی به تغییر شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی و ضرورت صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: حمایت از اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و گلخانه‌ها با هدف کاهش مصرف برای تولید محصولات کشاورزی مورد حمایت این بانک است.
وی افزود: سال گذشته بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از محل صندوق توسعه ملی به 282 طرح، 454 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد که 170 میلیارد ریال از این میزان برای اجرای طرح‌های گلخانه‌ای اختصاص یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: 28 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به آبیاری نوین مجهز است.
جعفرگوهرگانی بیان کرد: برای اجرای این طرح‌ها افزون بر 735 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی اظهار کرد که کار اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در 2 هزار هکتار از زمین‌های این استان در دست اجراست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به اهمیت اجرای طرح‌های آبیاری نوین با استفاده بجا و متعادل از این مایع حیاتی به‌ویژه در شرایط کم بارشی و خشکسالی اشاره کرد و افزود: اجرای طرح‌های آبیاری نوین در دولت یازدهم در این استان 25 میلیون و 725 هزار مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب را در برداشته است.
گوهرگانی افزایش راندمان آبیاری، صرفه جویی در مصرف آب، کاهش علف‌های هرز، بهبود کمی و کیفی در تولید محصول، افزایش بهره‌وری، امکان همزمان آبیاری و کود دهی را از مزایای آبیاری قطره‌ای بیان کرد و گفت: با اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار حدود سه هزار و 500 مترمکعب آب صرفه جویی می‌شود.
وی با بیان اینکه در آبیاری سنتی در هر هکتار 10 هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود، افزود: کشاورزان با اصلاح روش‌های آبیاری و استفاده از روش‌های نوین در مصرف آب صرفه جویی کنند.
گوهرگانی بیان کرد: بیش از سه هزار میلیارد ریال در دولت یازدهم در بخش کشاورزی کهگیلویه بویراحمد سرمایه گذاری شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: 370 میلیارد ریال در سال جاری برای اجرای طرح نوین آبیاری در زمین‌های کشاورزی در راستای افزایش تولیدات این بخش در استان اختصاص یافته است.
شهرام عسکری اظهار داشت: این میزان اعتبار در بخش‌های مختلف کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست.
وی بیان کرد: تولیدات محصولات کشاورزی با اجرای این‌گونه طرح‌ها از 600 هزار تن به 800 هزار تن در سال افزایش یافته است.
عسکری اضافه کرد: بیش از 20 درصد اشتغال کهگیلویه و بویراحمد مربوط به بخش کشاورزی است.
سالانه 800 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود و این استان دارای 160 هزار هکتار زمین‌های زراعی،2 میلیون واحد دامی و بیش از 41 هزار هکتار باغ است.
گزارشگر: حسین خدمتی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7531/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.