عزیزالله شهیدی فر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جهاد کشاورزی به عنوان نماینده دولت پس از حکم عمدی بودن کشت نشدن زمین های بلاکشت و بایر از سوی دادگاه ، زمین ها را تصرف و عملیات کشت مورد نظر را انجام می دهد.
وی بیان داشت: زمین های بلاکشت و بایر کشاورزی شامل زمین هایی است که 3 سال متوالی و پنج سال متناوب بدون عذر موجه در آن عملیات کشت و کار و تولیدات محصولات کشاورزی صورت نگرفته باشد.
بنابر امارهای رسمی استان مازندران جمعا 460 هزار هکتار زمین کشاورزی و اراضی باغی دارد که سالانه از ان حدود 6میلیون تن محصول برداشت می شود.
معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه بررسی ها نشان داده که اهداف اصلی بلاکشت و بایرگذاشتن زمین های کشاورزی برای تغییر کاربری دادن ان است ،خطاب به کشاورزان گفت: یقین بدانید دولت همانند اجرای قانون جلوگیری از تغییر کاربری غیر مجاز زمین ، در این بخش هم به شدت وارد عمل شده است.
وی افزود: هر چند این قانون مربوط به 2 دهه گذشته است ،اما جهاد کشاورزی مازندران قبل از دولت یازدهم در زمینه برخورد و جلوگیری از تغییر کاربری غیر قانونی و هم در اجرای احکام قلع و قمع صادره از دادگستری غافل بوده است.
شهدی فر با بیان اینکه با همت کارشناسان امور اراضی، دادگستری کل و استانداری از سال 92 ضمن برخورد شدید با تغییر کاربری غیر قانونی ،حکم قلع قمع دادگستری ها نیز عملیاتی شده و زمین های زیادی به کشاورزی برگشت داده شده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر شناسایی زمین های بلا کشت و بایر کشاورزی استان به عنوان گام دوم با شدت اغاز شده و به نظر می رسد وجود این زمین ها نیز قابل توجه باشد.
وی به شناسایی پنج هزار و 382هکتار زمین بلاکشت در استان مازندران اشاره کرد و گفت: سال گذشته با اخطارهای صورت گرفته 442هکتار از این زمین ها احیاء و زیر کشت محصولات کشاورزی رفته است.
معاون جهاد کشاورزی مازندران با توضیح اینکه باید زمین مازندران را قدر بدانیم و برای امنیت غذایی و اشتغال کشور باید حفظ شود، گفت : در حال حاضر مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها با همکاری دهیاران در حال شناسایی این زمین ها هستند.
از سال 93 تاکنون 22 ماشین انتظامی ویژه گشت پیشگیری و برخورد با تغییر کاربری غیر مجاز با حکم دادستان در تمام نقاط استان مازندران به صورت شبانه روزی فعال است.
72 نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که در 15نوع از جمله برنج با یک میلیون تن ،مرکبات با 2 میلیون و 500 هزار تن ،کیوی ،گل و گیاه ،دام وطیور و شیلات رتبه اول تا سوم کشور را دارد.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
/1899/6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.