به گزارش خبرنگار ایرنا ،بخش هزارجریب منطقه‌ ای کوهستانی که به لحاظ تقسیمات کشوری این منطقه جزء حوزه‌های استحفاظیه شهرستان های نکا، بهشهر، گلوگاه و کردکوی است.
منطقه هزارجریب از دو قسمت دودانگه و چهاردانگه تشکیل شده است و بر اساس آمار ثبت اسناد و املاک 364روستا در این منطقه وجود دارد.
منطقه شکار ممنوع هزار جریب با وسعت حدود 49 هزار هکتار واقع در جنوب شرقی شهرستان بهشهر و جنوب شهرستان گلوگاه دارای جاذبه های متنوع جغرافیایی، طبیعی و تاریخی و همچنین دارای تنوع پوششی، گیاهی و حیوانی فراوانی برخوردار است.
این منطقه دارای پوشش جنگلی انبوع و فراوانی نظیر درخت ممرز، ال، کچف، شمشاد، بلوط، انجیلی، شیردار، مرس (راش)، ازگیل وحشی، آلوچه وحشی، زرشک کوهی، سیب وحشی، ولیک، تلکا، بارانک جنگلی است و همچنین دارای پوشش گیاهان زینتی نظیر گل شقایق، گل رز، گل بنفشه، زعفران وحشی،… و گیاهان دارویی نظیر گل گاوزبان، گل آویشن، اسفنج، و گونه های فراوانی از گونه های وحشی است.
این منطقه دارای حیواناتی نظیر گوزن (مرال)، شوکا، پلنگ، خرس، گربه وحشی، شغال، گرگ، روباه، خرگوش، خوک و همچنین دارای پرندگانی نظیر قرقاوول، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، بحری، سارگپه، بلبل، کرکس، هدهد، بلدرچین، تکا و انواعی از گنجشک ها است. پوشش جغرافیایی این منطقه شامل کوه های نظیر رشته کوه های جهان مورا، کوه سردر، کوه اندرک، کوه کبودریز، کوه پارمت، کوه قلع ادوک است و همچنین رودخانه ' مهربان رود ' زیبای خاصی را در این منطقه به وجود آورده است.
از جاذبه های دیدنی این منطقه نظیر آبشار سمبی در روستای یخکش، غار بادو لکلک در روستای پچت، شمشیر بر در روستای سفید چاه، چشمه کینوا در روستای ارضت، چشمه عبدالهی ، سورت و استخر طبیعی و زیبای روستای کلا است .
برای رسیدن به منطقه هزارجریب از بهشهر پس از خروج از شهرستان بهشهر و گذر از بهشت فاطمه و عبور علی تپه به عبور پاسند می رسیم که نزدیکترین روستا در فاصله 25 کیلومتری از عبور پاسند 'رودبار' و ' محمدآباد ' است.
** نباید در تاریخ مازندران بخشی نگری شود
آیت الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه در استان مازندران در این همایش شناخت هویت و تاریخی ، فرهنگی ، بومی و محلی را ضروری دانست و از ملت بی تاریخ به عنوان ملتی بی ریشه نام برد.
وی افزود : مازندران پناهگاه علویان است و بعد از استان فارس بیشترین امامزاده را در کشور دارد ، چرا که پناهگاه امنی بوده است.
وی تاریخ منطقه هزار جریب را هفت هزار ساله دانست و اظهار داشت : تاریخ سیاسی ، مذهبی و فرهنگی و طبیعی این منطقه همانند گنجی فراموش شده است.
طبرسی با تاکید بر این نکته که نباید بخشی نگری در تاریخ مازندران به وجود بیاید ، افزود : معتقدم باید دانشنامه و دائر المعارف مازندران را بنویسم .
وی به حضور روحانیت و علمای بزرگ استان مازندران اشاره کرد و اظهار داشت : مازندرانی ها قبل و بعد از انقلاب مازندران همواره برای این کشور مثمر ثمر بوده و نقش اساسی در توسعه سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، گردشگری و به ویژه امنیت غذایی داشتند و دارند.
او مردم روستاهای هزار جریب را محروم و غیر برخوردار دانست و بیان داشت: لازم است تا مسئولان استان در اجرای برنامه های توسعه ای با حفظ مقولات زیست محیطی و عرصه های طبیعی به معیشت مردم این منطقه توجه جدی تری داشته باشند.
** بررسی 72مقاله از موقعیت های اجتماعی ، فرهنگی ، تاریخ و طبیعی هزار جریب مازندران
دکتر حسین مبینی سوچلمایی استاد دانشگاه پیام نور و دبیر این همایش به اهمیت شناخت هزار جریب مازندران اشاره کرد و گفت: 72مقاله در موضوعات مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، تاریخی ، منابع طبیعی ، گردشگری هزار جریب به این همایش ارسال شده است.
وی با بیان اینکه این همایش با هدف شناخت دوباره و بازنگری در اجرای برنامه های توسعه ای استان مازندران برگزار شد، اضافه کرد: امروزه هر منطقه از جفرافیای کره زمین می تواند در ادامه معیشت بشریت تاثیر گذار باشد.
او با بیان اینکه حفظ منابع طبیعی جنگل و مرتع همواره مورد تاکید است ، افزود : عرصه های طبیعی منطقه هزار جریب مازندران اثر گذار در کره زمین است، اما می توانیم بر اساس اینکه باید جهانی فکر و منطقه ای عمل کرد ،باید از ظرفیت های مختلف هزار جریب بهره بگیریم.
مبینی سوچلمایی با بیان این نکته که باران و برف موجب از بین رفتن آثار تاریخی و فرهنگی هزار جریب شده است،گفت: امروزه بخشی از پیشینه تاریخی قبل و بعد اسلام این منطقه تخریب و از بین رفته است.
وی از منطقه هزار جریب به عنوان ' ملک الجبال ' نامبرد و گفت: برج رسکت ، لاجیم ،مسجد شاه قاضی از آثار تاریخی این منطقه است.
او ادامه داد : شخصیت های بزرگ علمی و تاثیر گذار در ایران زمین برخواسته از منطقه هزار جریب هستند .
وی به وجود کتاب 'مرزبان نامه رستم ' که اصل آن به زبان طبرسی است ، اشاره کرد و بیان داشت: این کتاب در قرن هفتم به زبان فارسی ترجمه شده است که همانند کلیله و دمنه است.
وی 'ابوسهل بیژن کوهی ' منجم و ریاضی دادن قرن سوم را که قانون پرکار نوشته است ، از شخصی های هزار جریب مازندران دانست و بیان داشت: 'رضا قلی خان هدایت '،' ملا محمد اشرفی ' و ' آیت الله محمد باقر هزار جریبی ' که شاگردی به نام ' وحید بهبهانی' را تربیت کرده است، از دیگر شخصیت های این منطقه هستند.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.