دلاور حیدرپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بهره‌برداری از جنگل از امسال تا سه سال آینده ممنوع شده است و فقط درختان پوسیده، افتاده و شکسته باید از جنگل خارج شود.
وی اجرای طرح تنفس جنگل را گامی به سوی حفظ منافع ملی و منابع طبیعی توصیف کرد و بیان داشت : منابع طبیعی کشور زمانی منابع ملی خوانده می‌شود که منافع ملی داشته باشد، پس به‌منظور حفظ سرزمین و منافع ملی کشور باید طرح استراحت جنگل را اجرایی کرد.
او افزود : وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری، حفظ، حراست و صیانت از جنگل‌ها و مراتع را به عهده دارند و همکاری گشت های حفاظتی جهاد کشاورزی در طرح تنفس جنگل هم در همین چارچوب انجام می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی در کشور به بحران رسیده است، گفت: امروز اثرات سوء رفتار ما با طبیعت، به خودمان برگشته و حیات انسان در معرض تهدید است.
** حفظ اشتغال در جنگل
حیدرپور همچنین گفت که تمامی 2 هزار و 300 نفری که پیش از اجرای طرح تنفس جنگل در مشاغل مرتبط با جنگل‌های استان مازندران اشتغال داشتند ، در طرح جدید به ‌کارگیری خواهند شد.
وی مخالفت برخی با طرح تنفس جنگل را غیرمنصفانه و غیر واقعی خواند و افزود : متاسافنه شرکت‌هایی که مشکلات چندین ساله داشتند ، با اجرایی شدن طرح تنفس جنگل مشکلات خود را به عدم بهره‌برداری از جنگل وصل کردند ، در حالی که مشکلات آنها و شرکتشان ربطی به این موضوع ندارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه طرح تنفس جنگل مصوبه مجلس و مبتنی بر برنامه ششم توسعه است ، گفت : این قانون با دستور وزیر جهاد کشاورزی اجرایی می شود و شکلی در اجرای آن نیست .
وی بر ضرورت طرح زراعت چوب در مازندران همزمان با اجرای طرح تنفس جنگل تاکید کرد و افزود : زراعت چوب از درآمدزایی خوبی برخوردار است اما توجهی به آن نشده است .
حیدرپور گفت : سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی مازندران اجرای طرح زراعت چوب را در دستور کار دارند و یکی از فعالیت‌های توسعه باغ در اراضی شیبدار می‌تواند انجام زراعت چوب باشد.
وی افزود : زراعت چوب در راستای سیاست وزارت جهاد کشاورزی و کاهش به فشار جنگل است ئ بر لیت لسلس هر جا که زمین قابل واگذاری وجود داشته باشد ، زراعت چوب انجام می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران توضیح داد : ما در مازندران عرصه‌هایی داریم که فنی نیست و سبب ضربه به خاک می‌شود و لازم است از این عرصه‌ها به شکل صحیح بهره‌برداری شود که یکی از آنها اجرای طرح زراعت چوب است و در صورتی که برای این کار مناسب نباشد باید برای تولید علوفه ، باغ مثمر ، گیاهان دارویی و گل محمدی مورد استفاده قرار گیرد.
طرح ممنوعیت برداشت چوب از جنگل مبتنی بر برنامه ششم و مصوب مجلس شورای اسلامی است که بر اساس آن دولت موظف است از زمان اجرای این طرح هیچ قرارداد پایان یافته در طرح های جنگلداری را تمدید نکند و وضعیت سایر قراردادهای مدت دار را هم در طول سه سال اول برنامه ششم مشخص کند.
میزان عرصه های جنگلی شمال کشور 1.9 میلیون هکتار است که بیش یک هزار و 35گونه جنگلی در این مناطق یافت می شود.
از مجموع مساحت عرصه های طبیعی استان مازندران یک میلیون و 187 هزار هکتار زیر پوشش منطقه ساری است که 794 هزار هکتار آن جنگل، 387هزار هکتار مرتع و پنج هزار و 500 هکتار هم پارک های جنگلی است.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.