به گزارش خبرنگار ایرنا ، فرزین فرهادی روز سه شنبه در کارگروه آب ، خاک ، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان گفت : بسیاری از کشاورزان در حاشیه جنگل ها دارای سند اصلاحات اراضی هستند ، اما ما همچنان در این شهرستان علی رغم پیگیری های به عمل آمده در زمینه تداخل اراضی منابع طبیعی و کشاورزی ، با اداره ثبت دارای مشکل هستیم .
وی افزود: دولت سه سال پیگیر آن است که این مشکل را حل کند و اراضی ای را که دارای سند اصلاحات اراضی است به کشاورزان بازگرداند ، اما متاسفانه علی رغم همکاری منابع طبیعی و امور اراضی در این شهرستان ، اداره ثبت با ما همکاری ندارند.
مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر با بیان این که در سال گذشته برای یکهزار هکتار از اراضی شهرستان نقشه کاداستر تهیه شد ، گفت : اما همچنان اداره ثبت نسبت به تهیه پلاک های ثبتی اراضی هیچ گونه اقدامی نکرده است تا این اراضی به کشاورزی بازگردد .
فرهادی افزود : امسال هم سهمیه شهرستان تهیه نقشه کاداستر برای یکهزار و 800 هکتار از اراضی است .
ماده 9 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب سال 89 وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرده است تا با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با تهیه نقشه کاداستر ، نسبت به تثبیت مالکیت دولت بر منابع ملی و اراضی موات و دولتی و با رعایت حریم روستاها و همراه با رفع تداخلات ناشی از اجراء مقررات موازی اقدام و حداکثر تا پایان برنامه پنج ساله پنجم ، سند مالکیت عرصه‌ها را به نمایندگی از سوی دولت اخذ کند.
اجرای برنامه پنج ساله کشور با یک سال تمدید به پایان رسیده و هم اکنون اجرای برنامه ششم فرا رسیده است .
ماده 9 دارای 2 تبصره است که تکلیف اشخاص صاحب حق را که اعتراضشان در مراجع ذی‌صلاح اداری و قضائی رسیدگی نشده باشد و همچنین انتقال قطعی مالکیت دولت در واگذاری اراضی ملی، دولتی و موات به متقاضیان را مشخص می کند.
در سال 93 نیز برای تسریع در رسیدگی به مشکلات کشاورزان و روستاییان و احقاق حقوق متقابل مردم و دولت برابر این ماده قانونی ، دستورالعمل هایی از سوی وزارت جهاد کشاورزی تدوین و ابلاغ شد.
همچنین در ماده 54 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور هم یک تبصره برای اجرای ماده 9 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی گنجانده شده است که برابر آن وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین و مقررات موازی در اراضی ملی ، دولتی و مستثنیات اشخاص اقدام نموده پس از رفع موارد اختلافی نسبت به اصلاح اسناد مالکیت و صدور اسناد اراضی کشاورزی اقدام کند.
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرائی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7334/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.