سید حسن قاضی عسگر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این دوره های آموزشی با ارائه مدرک دانشگاهی و در زمینه های مدیریت منابع آب، کشت گلخانه ای، کشت های جایگزین، روش های جدید آبیاری و مبارزه با آفات و سرمازدگی است.
وی با تاکید بر اینکه بخش عمده ای از مدیریت خشکسالی با آموزش، امکان پذیر است، افزود: این دوره های آموزشی با همکاری مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی اصفهان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان برگزار خواهد شد.
قاضی عسگر با بیان اینکه طرح کلان این دوره های آموزشی با عنوان 'طرح آموزشی مهارت افزایی و تربیت کشاورزان آینده' در حال تدوین و برنامه ریزی است، گفت: این طرح به هیات دولت جهت تصویب و جذب بودجه ارسال خواهد شد و از طرفی با استفاده از امکانات دانشگاه علمی کاربردی و تخصیص یارانه به کشاورزان برگزار می شود.
وی اضافه کرد: در حال رایزنی با برخی از نهادها هستیم تا درصد بالایی از شهریه های این دوره های آموزشی را به صورت یارانه تقبل کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با اشاره به پیش بینی اولیه برای راه اندازی این دوره آموزشی از مهر ماه سالجاری اظهار کرد: نهادهایی مانند کمیته مدیریت بحران و سازمان جهاد کشاورزی نیز از این طرح حمایت می کنند.
وی با بیان اینکه کارشناسان تاکید دارند که می توان کمبود منابع آبی را نیز به خوبی مدیریت کرد، افزود: به عنوان مثال می توان به جای پرورش گل های زینتی گلدانی، تراریوم (باغ شیشه ای) تولید کرد که آب کمتری نیاز دارد.
وی ادامه داد: یا به عنوان مثال به جای کشت محصول هایی مانند هندوانه و خربزه از کشت های جایگزین مانند انار، پسته، بادام و زعفران استفاده کرد.
دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان دارای 43 مرکز، نزدیک 30 هزار دانشجو و سه هزار مدرس است.
استان اصفهان در یک دهه گذشته با معضل خشکسالی و کمبود منابع آبی مواجه بوده به طوریکه سطح زیر کشت اراضی کشاورزی به ویژه در شرق اصفهان کاهش یافته است.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.