دکتر اکبر فاضل تبار ملکشاه روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه شرکت های سودجو با تجویز روش ها و داروهای مورد تایید وزارت بهداشت، کاهش وزن را مطرح می کنند که تمامی این روش ها موجب از دست دادن آب فراوان و بافت پروتئینی مصرف کننده می شود که عوارض ناشی از آن را برای افراد دربر دارد.
وی افزود: بکارگیری رژیم های غیر استاندارد موجب کاهش متابولیسم پایه فرد شده که به مرور زمان فرد هچنان دچار اضافه وزن علیرغم مصرف کم می شود بطوریکه در بسیاری موارد ابهام مراجعه کنندگان در مورد چاقی علیرغم مصرف غذای کم را به دنبال دارد.
دکتر فاضل تبار ادامه داد: رژیم های غذایی باید توسط متخصصان علوم تغذیه تجویز شود و تجویز رژیم غذایی جز توسط متخصصان این رشته غیرقانونی بوده و قابل پیگرد قانونی از طریق معاونت درمان دانشگاههای علوم پزشکی کشور می باشد.
این متخصص تغذیه گفت: منظور از چاقی تجمع بیش از اندازه چربی در بدن است و مبارزه با چاقی به معنای مبارزه با چربی است نه کاهش وزن بدن، بنابراین باید عبارت 'کاهش چربی' جایگزین 'کاهش وزن' شود.
وی ادامه داد: یک رژیم نرمال برای رسیدن به وزن ایده آل، موجب کاهش نیم تا یک کیلوگرم وزن به صورت هفتگی بدون ورزش می شود و افزودن فعالیت بدنی و ورزش به رژیم غذایی نیز باید برحسب شرایط جسمانی و فیزیکی فرد تجویز شود.
این متخصص تغذیه افزود: فعالیت بدنی مناسب می تواند موجب کاهش چربی در بدن شود فعالیتی که ضربان قلب را افزایش دهد بطوریکه بیشترین کارایی را هنگامی دارد که ضربان قلب به 60 تا 70 درصد برسد.
**آسیب دیدگی 50 درصد مراجعه کنندگان به متخصصان تغذیه از رژیم های تبلیغی
این متخصص تغذیه گفت: افراد سودجو به روش های تبلیغاتی آسیب جدی به متقاضیان کاهش وزن می رسانند و بیش از 50 درصد مراجعان به متخصصان تغذیه، کسانی هستند که از روش های تبلیغاتی رایج غلط کاهش وزن آسیب دیده اند.
وی گفت: بیشتر افرادی که به متخصصان تغذیه مراجعه می کنند پس از ارائه پیشینه ای از روند کاهش وزن خود، مشخص می شود تمام رژیم ها را امتحان کرده اند در حالیکه فقط یک رژیم نرمال وجود دارد و درمیان الگوهای مختلف تنها 2 الگوی غذایی مورد پذیرش علمی وجود دارد که هر کدام از این الگوها بر تغذیه از اقلام غذایی خاصی تاکید بیشتر دارد.
دکتر فاضل تبار افزود: یکی از این الگوها، الگوی غذایی مدیترانه ای که اثر محافظت کننده در برابر بیماریهای مزمن از جمله دیابت و سرطان و قلبی-عروقی دارد و دیگری الگوی غذایی (DASH) ) که اثر کنترل فشار خون آن ثابت شده است.
**وزن واقعی صبح ناشتا بعد از اجابت مزاج
دکتر فاضل تبار زمان نشان دادن وزن واقعی بدن را صبح ناشتا بعد از اجابت مزاج و در زنان در صورت نزدیک نبودن به سیکل ماهانه عنوان کرد و گفت: مهم ترین مساله ای که در مورد چاقی زنان مطرح و حائز اهمیت است از دست دادن چربی است.
دکتر فاضل تبار تاکید کرد: متاسفانه روش های غیراصولی رایج توسط مراکز غیر مجاز موجب کاهش وزن بدن بیشتر از مقدار توصیه شده و عمدتا موجب از دست دادن آب و بافت پروتئینی بدن می شود که آسیب های جبران ناپذیری را به افراد وارد کرده و تغییرات شبانروز وزن هم بخاطر از دست دادن آب بدن است و دارندگان رژیم های غلط لاغری با کاهش وزن اشتباه می گیرند.
وی افزایش آگاهی را مهمترین مساله مورد نیاز جامعه دانست و افزود: بیشترین علت آسیب دیدن عامه مردم به علت آگاهی پایین در مورد عوارض ناشی از شیوه های غیراستاندارد رایج است.
خبرنگار: فاطمه رحمتی**انتشاردهنده: محسن حسن نیا
3009/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.