به گزارش خبرنگار ایرنا ، مهدی خطی شامگاه دوشنبه در جلسه کارگروه تنظیم بازار در قائمشهر افزود : برغم اینکه پرتقال هنوز قند نگرفته و رنگ مناسبی هم ندارد برخی از باغداران نسبت به برداشت زود هنگام پرتقال اقدام کرده اند .
وی با بیان اینکه در این راستا پیشنهادات خودرا به جهاد استان مازندران ارائه کرده ایم تا دوستان پیگیر قضیه باشند ، گفت که رنگ کردن میوه و عرضه آن به بازار سبب سلب اعتماد مصرف کنندگان می شود.
رئیس اتحادیه سورتینگ داران قائمشهر با اشاره به اینکه حتی پیشنهادم را در غالب جلوگیری از خروج بار به صورت فله ایی به سازمان جهاد کشاورزی استان ارائه کرده ام ، بیان کرد : هنگامی که بار بدون بسته بندی و کیفیت از شهر خارج شود مشکلاتی را برای شهرهای دیگر و حتی دستفروشان ایجاد می کند.
رئیس اتحادیه باغداران شهرستان قائمشهرگفت : برای هر محصولی باید زمان خاص تعیین شود تا باغدار و همچنین خریدار نسبت به چیدن و خرید آن محصول اقدام کند.
مهدی زینی با بیان اینکه هم اکنون زمان برداشت نارنگی است نه پرتقال تامسون ، افزود : اما برخی از باغداران به برداشت زودهنگام پرتقال تامسون پرداخته اند و سورتینگ داران برای کسب منافع بیشتر اقدام به رنگ افزایی میوه های نارس می کنند که علاوه بر تهدید برای سلامت ، بازار را خراب می کنند.
به گفته وی در حال حاضر برخی از سودجویان مرکبات را از باغدار به قیمت یک هزار تومان در هر کیلوگرم خریداری می کنند اما در بازار با قیمت سه هزار تومان به فروش می رسانند.
کاهش قیمت، کم شدن میل بازار به خرید و پائین آمدن کیفیت میوه مهم ترین مشکل ناشی از رنگ افزایی مرکبات است که توسط برخی سورتینگ داران بویژه سورتینگ های غیرمجاز انجام می شود.
استان مازندران 170 هزارهکتار باغ مرکبات دارد که بر اساس آمارهای رسمی به طور میانگین حدود 2.5 میلیون تن محصول اعم از انواع پرتقال و نارنگی از آن برداشت می شود. این استان به تنهایی بیش از 50 درصد از تولید مرکبات کشور را در اختیار دارد.
همچنین بنا به آمار سازمان جهاد کشاورزی و صنعت و معدن، بیش از 500 واحد سورتینگ و بسته بندی در مازندران وجود دارد که 80 درصد آنها به صورت سنتی و بدون مجوز فعالیت دارند.
شهرستان قائمشهر قطب تولید مرکبات و فعالیت سورتینگ داری در مازندران است که هم اکنون از 170 واحد سورتینگ در این شهرستان تنها 50 واحد دارای مجوز هستند .
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرائی**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.