به گزارش ایرنا ، هادی ذبیحی روز دوشنبه در جلسه کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی خلخال افزود: حمایت های مختلف از مجریان طرح های آبیاری نوین در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته و به ازای اجرای طرح های آبیاری کم فشار در هر هکتار 32 میلیون ریال و آبیاری تحت فشار 50 تا 70 میلیون ریال به کشاورزانی که اقدام به اجرای این طرح ها بصورت انفرادی می کنند تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.
وی گفت: در صورت اجرای این طرح ها به صورت تجمیعی و مشارکتی از سوی کشاورزان 85 درصد از هزینه اجرای طرح در سطح اراضی کشاورزی بیش از 10 هکتار از سوی دولت تامین و سهم 15 درصدی آورده کشاورزان نیز از محل اعتبارات بانک کشاورزی بصورت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت پنج ساله تامین خواهد شد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر یک هزار هکتار از اراضی مستعد برای اجرای طرح های نوین آبیاری کم فشار و تحت فشار در خلخال شناسایی شده و با تکمیل مطالعات و نقشه برداری طرح های یاد شده در این اراضی اجرا و ضمن کاهش مصرف آب و هزینه های آبیاری راندمان محصولات زراعی کشت شده در این زمین ها نیز بطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی اراضی کشاورزی شهرستان خلخال بدلیل کوهستانی بودن برای اجرای طرح های آبیاری کم فشار مناسب است افزود: این نوع از آبیاری نوین بدلیل وارد شدن آب به داخل لوله های هیدروکروم هدایت آب نیازی به پمپاژ نداشته و هزینه اجرای طرح نیز بمراتب پایین تر از طرح های تحت فشار قطره ای و بارانی است.
صابر جهانگیری ، کارشناس تجهیر و نوسازی آبیاری تحت فشار سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه از تخصیص 670 میلیارد ریال در سال جاری برای اجرای طرح های نوین آبیاری کم فشار و تحت فشار خبرداد.
او گفت: در سال گذشته نیز 300 میلیارد ریال برای اجرای این طرح ها در مناطق مختلف استان هزینه شد.
وی با بیان اینکه برای سهولت در اجرای طرح های آبیاری نوین هیچ هزینه ای برای تشکیل پرونده در سطح مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان های مختلف استان اردبیل از کشاورزان دریافت نمی شود کشاورزان را به استفاده از موقعیت پیش آمده و استفاده از تسهیلات بلاعوض ارائه شده دولتی در استفاده درست از منابع آبی و کاهش هزینه های آبیاری کشت محصولات کشاورزی فراخواند.
وی گفت: میانگین بارندگی سالانه استان اردبیل در مقایسه با سال های گذشته کاهش نیافته ولی بدلیل تغییر در شرایط جوی زمان بارش ها در سطح کشورمان متناسب با زمان کشت و برداشت محصولات کشاورزی استان نبوده طوری که در هفته گذشته نیمی از بارش متوسط سالانه یک شهرستان کشورمان در یک روز بارید.
او اظهار کرد: در حالی که متوسط بارندگی سالانه استان 278 میلیمتر است نامناسب بودن فصل بارندگی موجب بروز مشکل تامین آب محصولات زراعی در استان شده که این مشکل با اجرای طرح های آبیاری نوین کم فشار و تحت فشار برطرف خواهد شد.
فریدون بابایی ، فرماندار خلخال نیز با اشاره به حمایت های همه جانبه دولتی از بخش کشاورزی به ویژه حمایت های بلاعوض دولت از مجریان طرح های آبیاری نوین کم فشار و تحت فشار خواستار استفاده بموقع کشاورزان شهرستان از این موقعیت پیش آمده و جذب اعتبارات مربوط به اجرای این گونه طرح ها با توجه به شناور بودن اعتبارات اجرای طرح های آبیاری نوین شد.
خلخال در 115 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.