رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل زیستگاه بیش از 500 گونه از انواع گیاهان دارویی کمیاب است .

 به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، عدیل سروی در نشست تخصصی دست اندرکاران گیاهان دارویی استان با اشاره به اینکه تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی استان بویژه توسعه کشت گیاهان دارویی با جدیت دنبال می شود، گفت: دامنه‌های سبلان و بزقوش در استان اردبیل زیستگاه بیش از 500 گونه از انواع گیاهان دارویی کمیاب و بی نظیر است که از این لحاظ موهبت بزرگی برای بخش کشاورزی استان محسوب می شود.

 وی گفت: همچنین فارغ التحصیلان زیاد در این بخش زمینه‌های مناسبی برای گسترش کشت و فرآوری گیاهان دارویی فراهم کرده و اندک سرمایه گذاری در این بخش علاوه بر بکارگیری نیروهای تحصیل کرده بیکار می تواند بازده اقتصادی قابل ملاحظه‌ای را به همراه داشته باشد.

 سروی اضافه کرد: گام‌های اساسی در کاشت گیاهان دارویی در استان برداشته شده که ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی با 170 گونه گیاهی از جمله آنها است. وی گفت: مطالعات و تحقیقات محققان مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بر روی تمام این گونه‌های زراعی متمرکز شده تا مرکز تولید گیاهان دارویی را که در سامیان اردبیل مستقر است به مرکز تولید و تکثیر بذر گیاهان دارویی تبدیل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی توسعه کشت گیاهان دارویی در استان مهم است زیرا هم نقش مهمی در ایجاد اشتغال و درآمد داشته و هم با توجه به نیاز آبی کمی که در طول رشد دارد نقش موثری در استفاده بهینه از منابع آبی دارد.

 سروی یادآور شد: با دانشگاه محقق اردبیلی و دیگر مراکز آموزش عالی هماهنگی‌های می شود تا پایان نامه‌های دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به سمت گیاهان دارویی هدایت شود.

وی گفت: چهار واحد صنایع وابسته به بسته بندی و خشک کنی در گیاهان دارویی در استان فعال است که با اندک پشتوانه مالی از این صنایع می توان بیش از پیش شاهد رشد و شکوفایی گیاهان دارویی در استان شد. وی افزود: تسهیلاتی که به فعالان بخش گیاهان دارویی اعطا می شود 15 تا 18 درصد است که خود عامل بازدارنده ای برای این بخش محسوب می شود و انتظار است اعطای تسهیلات با بهره بانکی تک رقمی باشد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.