به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، حسین کربلایی خیاوی روز دوشنبه در نشست تخصصی فعالان تولید گیاهان دارویی افزود: این کلکسیون با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ایستگاه سامیان اردبیل راه اندازی شده و 170 گونه گیاهان دارویی یک ساله ، 2 ساله و چند ساله بومی و غیر بومی را در خود جای داده است.
او اظهار کرد: تلاش بر این است که این ایستگاه به محل تخصصی تولید بذور انواع گیاهان دارویی تبدیل و زمینه های توسعه و کشت این گیاهان بیش از پیش در استان فراهم شده و تعداد گونه های گیاهی این کلکسیون نیز به 250 گونه افزایش یابد.
او افزود: با تلاش و همت محققان این مرکز تاکنون 270 گونه گیاه دارویی در استان شناسایی و محل و گراکنش آنها نیز مشخص شده که این اطلاعات می تواند پایه و اساس مطالعات تخصصی و فنی بعدی در زمینه گیاهان دارویی باشد.
کربلایی اظهار کرد: طرح تحقیقاتی جمع آوری و شناسایی و بررسی اکولوژیک گیاه دارویی تیره نعناعیان در اردبیل در دست اجراست و تاکنون 60 گونه از این گیاه شناسایی و جمع آوری شده و مطالعات بر روی مراحل فنولوژیکی و پراکنش آن ادامه دارد.
وی گفت: مشابه همین طرح را نیز در ارتباط با گونه پونه های سبلان در دست اجراست و این گونه از لحاظ ارزش اقتصادی و سود آوری و همچین ارزشی که از لحاظ پزشکی دارد بسیار حائز اهمیت است.
او افزود: مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در ایستگاه تحقیقات سامیان اردبیل آمادگی دارد در صورت تخصیص اعتبارات مالی و پشتیبانی های لازم و حمایت های دستگاههای اجرایی این ایستگاه را به یکی از توانمندترین مرکز تهیه بذور گیاهان دارویی تبدیل و بذر و نشاء گیاهان دارویی را به صورت استاندارد و شناسنامه دار تهیه و در اختیار متولیان قرار دهد.
کشت و توسعه گیاهان دارویی در استان اردبیل در راستای تحقق اهداف سیاست تغییر الگوی کشت دنبال می شود.
گیاهان دارویی از لحاظ نیاز آبی کم توفع بوده و امتیاز بزرگی برای اراضی استان که از سفره های آب زیر زمینی پایینی برخوردار هستند دارند.
همچنین ویژگی بسیاری از گیاهان دارویی به گونه ای است که گونه ها را می توان به صورت دیم نیز کشت کرد.
خبرنگار و انتشار دهنده: گیتی طالبی
6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.