به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشوردرآیین گشایش این کارگاه بین المللی گفت: 21 محقق وکارشناس برتر در زمینه بیماری هاری از کشورهای اسپانیا ، فرانسه ، آفریقای جنوبی ، یونان، بنگلادش ، عراق ، لیبی ، مراکش ، پاکستان ، بوتان، تونس ، هند وایران در این آزمون و کارگاه بین المللی به صورت حضوری و غیرحضوری حضور دارند.
دکتر محسن آسوری افزود: این کارگاه بین المللی به صورت مشترک بین انیستیتوپاستور ایران وفرانسه و با همکاری سازمان بهداشت جهانی ، سازمان جهانی حیوانات ، سازمان کشاورزی و خواربار ملل متحد (فائو) ، شبکه انیستیتوپاستورهای دنیا ، کنسرسیوم بین المللی مبارزه با بیماری عفونی و دانشگاه لوزان فرانسه برگزار می شود.
وی گفت : از سال گذشته و با فراخوان اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی ، محققان و پژوهشگران حوزه بیماری های هاری کشورهای مختلف جهان شرکت کردند که در گام نخست 68 نفر پذیرفته و از این شمار پس از برگزاری چند آزمون غیرحضوری درنهایت 22 نفر از بزرگان و برترین های این حوزه از 16 کشور برای کارگاه بین المللی آمل پذیرفته شدند.
وی توضیح داد : هفت روز از مدت 11 روز برگزاری این کارگاه علمی و بین المللی به آموزش تئوریک اختصاص دارد که در دانشگاه شمال آمل برگزار می شود ، 2 روز به صورت عملی در محل پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور ادامه می یابد و 2 روز هم کار میدانی برای واکسینه کردن سگ های صاحب دار است که در بخش امامزاده عبدالله آمل اجرائی خواهد شد.
آسوری ، مهم ترین هدف این پژوهشکده را جلب اعتماد نهادهای بین المللی برای محور قرار دادن ایران در امر پیشگیری از بیماری هاری در منطقه برشمرد و گفت : تلاش داریم تا مدل کنترل بیماری هاری و واکسیناسیون حیات وحش در ایران را با اجرای طرح های مشترک هاری با کشورهای مختلف دنیا در منطقه الگوسازی کنیم.
وی افزود : پژوهشکده پاستور شمال کشور از سال 91 اجرای طرح های پیشگیرانه برای مبارزه با بیماری هاری را در بخش ' دشت سر' آمل با کمک دانشگاههای علوم پزشکی مازندران و بابل ، اداره کل محیط زیست و آموزش وپرورش مازندران و نهادهای غیردولتی آغاز کرد و تاکنون موفقیت زیادی دراین بخش داشته است.
آسوری گفت : موفق عمل کردن این طرح در کاهش بیماری هاری در منطقه که پایلوت کشوری نیز در آمل بوده است، باعث شد تا با پیگیری های سازمان انیستیتو پاستور ایران و پیشنهادی که برای میزبانی ایران داده شد ، پژوهشکده پاستور شمال کشور برای برگزاری این کارگاه بین المللی انتخاب شود.
پژوهشکده انیستیتو پاستور شمال کشور در آمل با داشتن آزمایشگاههای مرجع و تشخیصی بیماری های مشترک میان انسان ودام از جمله هاری ، از مراکز علمی و اصلی رسیدگی به نمونه های ارسالی بیماریها محسوب می شود.
خبرنگار: مهدی غلامی**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
ک/7327/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.