محسن آسوری دوشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که این کارگاه بین المللی با همکاری سازمان بهداشت جهانی ، سازمان جهانی حیوانات ، سازمان کشاورزی و خواربار ملل متحد (فائو) ، شبکه انیستیتوپاستورهای دنیا ، کنسرسیوم بین المللی مبارزه با بیماری عفونی و دانشگاه لوزان فرانسه برگزار می شود.
وی گفت : از سال گذشته و با فراخوان اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی ، محققان و پژوهشگران حوزه بیماری های هاری کشورهای مختلف جهان شرکت کردند که در گام نخست 68 نفر پذیرفته و از این شمار پس از برگزاری چند آزمون غیرحضوری درنهایت 22 نفر از بزرگان و برترین های این حوزه از 16 کشور برای کارگاه بین المللی آمل پذیرفته شدند.
رئیس پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور افزود : 22 محقق برتر در زمینه بیماری هاری از کشورهای اسپانیا ، فرانسه ، سوئیس ، کامرون ، آفریقای جنوبی ، آذربایجان ، بنگلادش ، عراق ، لیبی ، مراکش ، پاکستان ، بوتان ، تاجیکستان ، تونس ،کامبوج و چاد در این آزمون و کارگاه بین المللی به صورت حضوری و غیرحضوری شرکت خواهند کرد.
وی توضیح داد : هفت روز از مدت 11 روز برگزاری این کارگاه علمی و بین المللی به آموزش تئوریک اختصاص دارد که در دانشگاه شمال آمل برگزار می شود ، 2 روز به صورت عملی در محل پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور ادامه می یابد و 2 روز هم کار میدانی برای واکسینه کردن سگ های صاحب دار است که در بخش امامزاده عبدالله آمل اجرائی خواهد شد.
آسوری با بیان اینکه رئیس بخش هاری سازمان بهداشت جهانی به همراه کارشناسان این سازمان و برخی نهاهای بین المللی این حوزه در این کارگاه بین المللی حضور خواهند داشت ، گفت : مدیران وزارت بهداشت ، سازمان انیستیتو پاستور و نهادهای بخش خصوصی نیز از مهمانان شرکت کننده در مراسم افتتاحیه این کارگاه هستند.
** انتقال الگوی ایرانی پیشگیری هاری به کشورهای منطقه
رییس انستیتو پاستور شمال کشور مهم ترین هدف این پژوهشکده را جلب اعتماد نهادهای بین المللی برای محور قرار دادن ایران در امر پیشگیری از بیماری هاری در منطقه برشمرد و گفت : تلاش داریم تا مدل کنترل بیماری هاری و واکسیناسیون حیات وحش در ایران را با اجرای طرح های مشترک هاری با کشورهای مختلف دنیا در منطقه الگوسازی کنیم .
وی افزود : پژوهشکده پاستور شمال کشور از سال 91 اجرای طرح های پیشگیرانه برای مبارزه با بیماری هاری را در بخش ' دشت سر' آمل با کمک دانشگاههای علوم پزشکی مازندران و بابل ، اداره کل محیط زیست و آموزش وپرورش مازندران و نهادهای غیردولتی آغاز کرد و تاکنون توفقیت زیادی دراین بخش داشته است.
آسوری گفت : موفق عمل کردن این طرح در کاهش بیماری هاری در منطقه که پایلوت کشوری نیز در آمل بوده است، باعث شده بود تا با پیگیری های سازمان انیستیتو پاستور ایران و پیشنهادی که برای میزبانی ایران داده شد ، پژوهشکده پاستور شمال کشور برای برگزاری این کارگاه بین المللی انتخاب شود.
پژوهشکده انیستیتو پاستور شمال کشور در آمل با داشتن آزمایشگاههای مرجع و تشخیصی بیماری های مشترک میان انسان ودام از جمله هاری ، از مراکز علمی و اصلی رسیدگی به نمونه های ارسالی بیماریها محسوب می شود.
خبرنگار: مهدی غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7327/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.